Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

HOPSZ! A TULIPÁNOS HÁZ 300 MILLIÓS KÖTBÉRE: Lusztig alpolgi és a kékmappás kivitelező!

tulipanoshaz-vertesagoraja.jpg

Előkerült a Tulipános ház ügye a tatabányai közgyűlés e havi ülésén is, ahol meglehetősen magasra csaptak az indulatok ezzel kapcsolatban. Sajnos ekkor már nem volt ott a polgármester asszony, pedig kíváncsiak lettünk volna az álláspontjára az ügyben. Ami késik, persze az nem múlik, hiszen hamarosan a lényegi kérdés visszakerül a képviselőtestület elé.

Igazából egyetlen fajsúlyos kérdés körül forgott az ülés napirendje, nevezetesen mi a helyzet a 300 milliós kötbérrel. Követelhető, vagy nem? Ki a felelős, ha már nem követelhető? Amikor néhány milliós igények kapcsán az a válasz a városházáról, hogy a költségvetésben nincs pénz, akkor ez korántsem jelentéktelen tétel.

Ráadásul a jelenlegi városvezetés eddig kerülte, mint macska a forró kását, annak megválaszolását, hogy mi az a nyomós indok, ami miatt kifizettek még egy 24 millió forintos pótmunkát, ami tovább növeli a számítások szerint 300 milliós kötbér súlyát.

Az alapvető információkhoz tartozik még a pontosság kedvéért, volt egy szerződés módosítás, amelyet tavaly évvégén tettek hivatalossá, több mint fél évvel utána, hogy elvileg elkészült az épület.  

Az ülést vezető stáb kicsit tanácstalannak tűnt most. Amilyen elánnal vetik magukat általában a polgármester asszony álláspontjának védelmében, most a közgyűlést vezető alpolgármester inkább elszabadult Benny Hill módjára tevékenykedett, a jegyző behúzta fülét farkát, most nem volt ki elé ugrani Dugovics Tituszként, a beruházás eddigi projekt menedzsere pedig már más pozícióban dolgozik. Egy nemrég odakerült szakiroda vezetőnek jutott az a hálás szerep, hogy papírok alapján válaszoljon, de abban semmi érdemi információ nem volt.

A projekt megítéléséhez hozzátartozik persze egy lényeges momentum, pont a kivitelezés határideje körül zajlott az önkormányzati választás, ahol Schmidt Csabát a nyár közepén felbukkant Szücsné Posztovics Ilona megverte. 

Innen indult a napirend megtárgyalása, melynek során kiderültek azért érdekes dolgok, lássuk őket sorban! (Az előterjesztés ezen a linken érhető el!)

Az expolgi Schmidt Csaba szemére azt vetették, egyrészről miért nem szólt, amikor látta, pl. a nyár végén, hogy csak 60% készültségnél jár az épület illetve október elején miért nem érvényesítette a kötbér követelést. Erre vonatkozóan a képviselő azt mondta, a vállalkozó augusztusban kért november 30-ra határidő módosítást, ami alapján ők a központi hatóságok felé elindították a szükséges eljárást - ő csak abban az esetben lett volna hajlandó aláírni, ha engedélyezi a hatóság -, de a vállalkozóval végül nem tudtak megegyezni például az új határidőben.

Arra a jegyző által citált ügyvédi véleményre, miszerint miért nem követelték a kötbért október 1-én, vagy 2-án azt mondta, hogy a kötbér maximuma 30 napnál van illetve annak időtartamát az átadás-átvétel alapján lehet pontosan meghatározni. Ezért ők érdemben nem is tudták volna követelni ezt a vállalkozótól csak a mostani városvezetés.

Szerinte október 2-án vagy 5-én ún. meghiúsulási kötbért kérhetett volna a város, ha úgy dönt, hogy felmondja a szerződést. Ezt azonban akkor azért sem tehette volna meg, mert a közbeszerzési szerződés módosítása folyamatban volt, így nem lett volna megvalósítható. Így már az új városvezetésnek volt lehetősége a kötbér igény érvényesítésére.

lusztig-infotatabanya-hu_1.jpg

Érdekes részletre derült fény a közgyűlési tárgyalás során, az alpolgármester tárgyalására a kivitelezővel, amit eddig nem vertek nagy dobra. Megkérdezték Lusztig Péter alpolgármestert, hogy tárgyalt-e a kivitelezővel, és szóba került-e ott a kötbér illetve a pótmunka kérdése.

Erre Lusztig Péter azt válaszolta, hogy 2019 novemberében-decemberében megkereste a kivitelező képviselője és egy nagy kék dossziét hozott magával, amiben a magyarázatokról és problémákról volt szó. A kivitelező azt mondta a szavai szerint, hogy neki egy hatalmas presztízs veszteség lenne, ha ezt a kötbért ki kellene fizetnie.

Az alpolgármester azt állította, hogy neki ez volt az egyetlen tárgyalása velük, az ügy utána nem hozzátartozott. Szerinte ez egyébként igazából egy jogi kérdés, ugyanis szerinte akkor már nem volt érvényes szerződés a felek között.

Érdekes volt, hogy némi hezitálás után megkérték a jelenlévő, eredeti projektmenedzsert Farkas Erikát, hogy írja le az önkormányzati hatalomváltás körüli időszakot:

Visszaemlékezve, az aktuális (vagyis 2. számú) szerződés módosítás a vállalkozó részéről 2019 augusztusban érkezett, amit ők továbbítottak a városvezetésnek, és az onnan kapott válasz alapján jelezték a vállalkozónak, hogy előzetes hatósági véleményt kérnek erről. Október 1-én tájékoztatták erről a vállalkozót, ez azonban nyilvánvalóan a vállalkozó kötelezettségén ugyebár nem változtat (október 1. volt a befejezési határidő).

Arra kérdésre mi lehet az oka, hogy nem érvényesítették a kötbért, azt mondta az átadás átvétel nem tartozik a szakirodák feladatkörébe, ebbe őket nem vonták bele. Azt elmondta, hogy végülis nem tudtak megegyezni a vállalkozóval a határidőben.

Arra hogy milyen közérdek diktálta, hogy folytassák a szerződést azt mondta a volt projektvezető, a vállalkozó folytatta a munkát, a kéréseiknek megfelelően fokozta a jelenlétet, jelentős többlet létszámú dolgozót vonultatott fel és gőzerővel dolgozott a befejezésen. Szerinte ha 60%-os készültségnél megpróbálják a kötbérigényt érvényesíteni, az ellehetlenítette volna a projekt befejezését és elbukták volna a támogatást.

Schmidt Csaba aztán visszaidézte Lusztig Péter szavait, aki nagyon magaslabdát adott, hogy a novemberi találkozón elhangzott, a vállalkozó nem szeretne kötbért fizetni és láss csodát, nem is kellett eddig fizetnie! Szerinte ezt egy utólagos szerződés módosítással akarják legalizálni, sőt a jegyző jogi véleményt is kért valami haverjának tűnő jogásztól arról, hogy ezt tulajdonképpen vizsgálni sem szabadna a közgyűlésnek. Sőt, most már nem is lehet követelni a kötbér. És valóban, most már úgy tűnik tényleg nem is lehet követelni, mert most a 2020. májusi határidő minősül szerződéses határidőnek. 

Schmidt szerint ha május helyett áprilisra módosították volna a határidőt, akkor rögtön járna a kötbér és még az a veszély sem fenyegetett volna, hogy a vállalkozó nem fejezi be a projektet, hiszen áprilisban lezárult az építkezés, a Tulipános házat 2020 április 23-án készre jelentette a vállalkozó

Mindez nem volt egyébként elegendő probléma, a májusban elindult műszaki átadás két hónap elteltével egy tíz oldalas hibalistát eredményezett, amit ki kellett javítania a vállalkozónak. Ennek ellenére átvette az önkormányzat, és valamiért a polgármester asszony(!) aláírásával történik mindez. Az ex-polgi szerint ő soha nem tett ilyet, hiszen ez nem egy polgármester asztala.

Vajon más nem vállalta az átadás-átvételt? Ráadásul a jegyzőkönyvek tanulsága szerint Szücsné ott sem volt a helyszín bejáráson.

Magyarán szólva egy slendrián kivitelezést vettek át slendrián módon. Az előterjesztésben is az szerepelt egyébként, hogy a hibák megakadályozták a használatbavételi engedély kiadását.

A napirend tárgyalása során Lusztig alpolgármesterék nem voltak hajlandóak válaszolni arra a kardinális kérdésre, hogy ha 2020 májusában adták be a szerződés módosítási igényt, ami 6 hónapos csúszást jelent, és decemberben írták alá a módosítást, akkor

MI VOLT AZ A NYOMÓS ÖNKORMÁNYZATI ÉRDEK, AMI A SZERZŐDÉSMÓDOSÍTÁST INDOKOLTA?

Időközben rájöhetett Lusztig Péter alpolgi, hogy korrupciós szellő lengheti körül a sztorit, ezért gyorsan kikérte magának az egészet, és azt mondta ő nem válaszolt semmit a vállalkozó azon felvetésére, hogy ő nem szeretne kötbért fizetni. Azt csak mi tesszük hozzá, hogy egyetlen politikusról sem feltételezzük, hogy annyira hülye, hogy nyilvános ülésen vallaná be, ő bizony azt mondta a vállalkozónak, hogy rendben, majd elintézem.

A kötbéren kívül az is komoly találgatásra ad okot, hogy az eredeti szerződés kifejezetten felhívja a vállalkozó figyelmét, hogy az interaktív játszóháznál plusz munkára számítson. Ennek a munkának a terveit a vállalkozó feladata elkészíteni, így nem lehet arra sem hivatkozni, hogy a pótmunkára ezen tervek meg nem kapása miatt volt szükség. Az eredeti szerződésekben benne van az is, és ezen a módosítások sem változtattak, hogy semmilyen körülmények miatt nem emelkedhet a vállalási díj. Na, ehhez képest jön a 24 milliós pótmunkának álcázott díjnövekedés.

Boda Bánk képviselő egyébként már a fentiek miatt ekkor beígérte egyébként az ügyben a feljelentést. Azt mondta, meg kell tenni a megfelelő lépéseket, így ha 1-2 napon belül nem jut el az indoklás hozzá, miért írta alá a szerződésmódosítást a jelenlegi városvezetés lépni fog.

Érdekes adalékként az ülésen elhangzott, hogy a kötbér elengedése annak fényében furcsa, hogy tavaly nyáron a szakképzési centrum esetén néhány napos csúszásnál cca. 23-30 milliós kötbér igénnyel lépett fel - nagyon helyesen - az önkormányzat, tehát ha a hivatal akar, akkor fel tud lépni.

Először egyébként 2019. május 31-ről október 1-re módosították a teljesítési határidőt, amelyet előre nem látható gombamentesítési munkákkal indokolták. Ezt akkor mindenki elfogadta és a hatóságok is szabályszerűnek találták.

Később a gyengeáramú tervek állítólagos hiánya miatt a kivitelező augusztus végén, 60 százalékos készültségnél jelezte, hogy újabb határidő módosítást szeretne.

Az önkormányzat közbeszerzési tanácsadója kérésre jelezte, hogy nincs jogszerű lehetőség erre. Egyúttal jelezte, hogy saját kockázatára az önkormányzat elindíthatja az újabb módosítás előzetes hatósági ellenőrzését. Ekkor az önkormányzat elindította a folyamatot, mindamellett néhány dologban meg kellett volna a kivitelezővel egyezniük, például a határidőben, de ez Schmidték idejében meghiúsult.

Végül a jelenlegi városvezetés, legutóbbi szerződés módosítást már 2020 decemberében, hónapokkal a készre jelentés után, az átadás-átvétel jegyzőkönyv szerinti lezárása után realizálta.

A fentebb is említett műszaki állapot azért is probléma, mert hiába igazolta a műszaki ellenőr, hogy rendben van a kivitelezői teljesítés, az önkormányzatot további munkák elvégzésére kötelezte a hatóság. A hatósági kötelezettségeket kérte az önkormányzat a kivitelezőtől a jótállási kötelezettségre hivatkozva, de a kivitelező ezidáig érdemi kötelezettséget erre nem vállalt.

A végére hagytuk azt, amire végképp nem kaptunk választ. Elindult a használatbavételi eljárás, amellyel kapcsolatos kérelmet 2020. augusztus 1-én benyújtották Szücsné Posztovics Ilonáék. 

Eltelt néhány hét, és az eljárást az önkormányzat kérésére szüneteltették közel 1 (!) évig, 2020. augusztus 27. és 2021. augusztus 16. között.  

Végül a használatbavételi  engedélyt 2021. augusztus 26-án kapta meg az önkormányzat.

 

Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani! Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre.

Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk ezért kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr5716707074

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása