Tatabánya esetében is minden évben az egyik legfontosabb helyi döntés, a város költségvetésének az elfogadása.
Ott a számok nem hazudnak, ott konkrétumokról döntenek a képviselők, mire mennyit szánnak az Önök pénzéből. Ez nem jelenti természetesen, hogy minden átlátható és indokolt lenne, de jól jellemzi azokat a főbb irányokat, amelyeket az éppen aktuális városvezetés követ.
Azt persze nem nagyon látjuk, hogy Tatabányán törekednének mindenhol a felelős gazdálkodásra, különösen a nagy városi cégek esetén. Ilyen például a T-Busz is, amely Tatabánya közösségi közlekedését látja el tavaly január 1-től kezdődően.
A gazdálkodásról pontos számokat nem tudni, hiszen hiába a közösségünk pénzéből működik, valamiért nem nyilvánosak az információk. Ráadásul még azoknál az előterjesztéseknél sem nyilvánosak, amikor a T-Busz-ról hoznak döntést a képviselők.
Valószínűleg Schmidt Csabáéknak tetszik T-Busz pénzekkel történő gazdálkodása, ugyanis bemondásra több száz millióval adnak többet 2019-re, mint 2018-ra. Az adófizetők a tavalyi 270 millióval szemben 456 milliót adnak az egyik csatornán.
Merthogy nem csupán egy jogcímen fizetünk támogatást.
Az is lehet persze, hogy túlságosan elfoglaltak a képviselők, ezért a Kupi ügyvezető által irányított T-Busz nem akarta mindenféle beszámolóval terhelni a döntéshozókat, enélkül fogadták el a lényegesen megemelt összeget. A mostani költségvetés kapcsán is átment ez az emelt összegű támogatás.
A másik támogatási forma, hogy a kisiskolásoknak adjanak bérletet, annak ellenére, hogy sokakat inkább a szülők visznek az iskolába, minthogy önállóan buszozzanak, életkoruknál fogva. Miután nincs arról jelentés, hogy mennyien vették valóságosan igénybe, így nem túl elrugaszkodott elképzelés, hogy ennek az összegnek a felhasznált része szimplán a busztársaság finanszírozására szolgált, ez egy 135 milliós összegű keret.
Csak úgy józan paraszti ésszel, gondoljanak bele kedves tatabányai polgárok, mi lesz akkor, ha komolyabb összeget kell a karbantartására, az eszközök pótlására költenie a cégnek, akkor mennyivel fog megemelkedni a finanszírozási igény és az utasoknak mennyivel kell többet fizetni?
Mit is ígértek Schmidt Csabáék a helyi közlekedési cég megalakításakor?
Azt mondták, hogy a közösségi buszközlekedés helyi megoldásával az a döntéshozók célja, hogy gyorsabban, hatékonyabban és GAZDASÁGOSABBAN oldják meg.
Schmidt Csabáék a 2017 november 23-ai, hasonló témában beadott előterjesztésükben a következőket írták:
“..elmondható, hogy az új társaság pénzügyileg megalapozott számításokat végzett, s reális támogatási igénnyel fordult az önkormányzat felé. A mellékelt közszolgáltatási szerződésben rögzített feltételek alapján egy gazdaságos tömegközlekedés képe vetül elénk, és az újragondolt menetrend ellenére sem kell a városnak az elmúlt évi támogatási összeghez viszonyítottan többletfinanszírozással számolnia.”
Sőt! Még reménykedtek, hogy csökkenni fog a tatabányai adófizetők által a T-Busznak fizetendő összeg, a 270 millió, mert a központi büdzséből kapott támogatásra számíthattak.
A T-Busz 2018-as évét nem látjuk véglegesen, csak azt, hogy 2019-re lényegesen többet, a dupláját kéri a T-Busz a tatabányai önkormányzattól pénzügyi kompenzációként.
A tatabányai adófizetők által fizetendő pénzügyi kompenzációval nem is lenne semmi gond - hiszen a közösségi közlekedést a mi adónkból finanszírozzuk - ha egyrészt nem mondanák előre, a szolgáltatás megkezdésének közel 1 éves évfordulóján, hogy milyen jól terveztek, másrészről lenne egy részletes elemzés, miért alakult így a finanszírozás, illetve hol lehet rajta segíteni.
Komoly, hogy úgy folyik a tervezés egy MÁSFÉL MILLIÁRDOT elköltő cég esetén, hogy bemondásra növeljük a támogatást?
Most akkor az van, hogy alapból megpróbálták hülyének nézni a képviselőket, és meg sem próbálták megmagyarázni miért annyi, az amennyi? Vagy pedig ők sem tudják, ami a “jól tervezett” 2018-as év alapján akár hihető is lehet.
És akkor mi, tatabányaiak legalább ugyanannyit, vagy kevesebbet fizetünk?
Ha ebben az álomvilágban él a kedves olvasó, akkor ki kell ábrándítanunk. A brutális áremelésről, amelyet nemrég fogadtak el, mi is írtunk.
A társaság 2019. január elsejétől a viteldíjak vonatkozásában szinte minden típusnál 7-8 százalékos emelésre kapott lehetőséget, de
PERSZE VAN AZÉRT OLYAN IS, AMI 16,4%-KAL (!) EMELKEDETT!!
Érdekes, hogy az áremelésnél, 2016-os időszakra vonatkozó adatokra hivatkoztak, olyan időszakra, amikor a T-Busz még semmilyen érdemleges közlekedési működést nem tanúsított. Úgy hoztak döntés Schmidt Csabáék, hogy semmilyen beszámolót, részletes működési dokumentációt nem csatoltak az előterjesztéshez. Ezek alapján, hogyan tudják eldönteni a képviselők, hogy mennyire jogos a javaslatuk, csak úgy bemondásra?
Az igazsághoz hozzátartozik az is, hogy rengeteg pénz elment felesleges beruházásokra (telephely, félig-meddig működő utastájékoztatás, alig elkészült-készülő buszmegállók) amelyek milliárdos nagyságrendűek. Lehet, hogy a lakosságnak sem kellene ennyit fizetnie, ha jobban gazdálkodnak az urak.
Röviden szólva egyszerűen letettek a közgyűlés elé egy összegányolt dokumentumot, pontos szakmai előkészítés és érvek nélkül, és ennyi, a haverok meg majd elfogadják úgyis.
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com
Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.