
Tegnap beszámoltunk róla, hogy a tatabányai a közgyűlés nem fogadta el az önkormányzat 2019. évi zárszámadási rendeletét.
Ez azért fontos, mert a jelenlegi törvények szerint a zárszámadás megalkotásának utolsó törvényben foglalt határideje múlt szombat volt. Hétvégi nap lévén hétfőn a rendkívüli ülésen még mindenféle retorzió nélkül a testület elfogadhatta volna.
Az idevonatkozó szabályok szerint Az államháztartásról szóló 2011. évi CXCV. törvény (a továbbiakban: Áht.) 91. § (1) bekezdése szerint a helyi önkormányzat költségvetésének végrehajtására vonatkozó zárszámadási rendelet tervezetét a jegyző készíti elő, és a polgármester terjeszti a képviselő-testület elé úgy, hogy az a képviselő-testület elé terjesztését követő harminc napon belül, de legkésőbb a költségvetési évet követő ötödik hónap utolsó napjáig – azaz 2020. május 31-ig – hatályba lépjen.
Most azonban a koronavírus miatt veszélyhelyzet volt, ezért a fennálló veszélyhelyzetre tekintettel a veszélyhelyzet során alkalmazandó egyes belügyi és közigazgatási tárgyú szabályokról szóló 85/2020. (IV. 5.) Korm. rendelet 17. § (3) bekezdése kimondja, hogy „Az Áht. 63. alcímétől eltérően a 2019. költségvetési évre vonatkozó zárszámadási rendeletet úgy kell a képviselő-testület elé terjeszteni, hogy az legkésőbb a veszélyhelyzet megszűnését követő 30. napon hatályba lépjen.”. Ezért július 18-a a végső határidő.
Hogy mi volt a tét?
Az előbb említett Államháztartási törvény szerint:
- § * A kedvezményezettet beszámolási kötelezettség terheli a költségvetési támogatás rendeltetésszerű felhasználásáról. Ha a kedvezményezett a beszámolási kötelezettségének határidőben nem vagy nem megfelelő módon tesz eleget, e kötelezettségének teljesítéséig a költségvetési támogatás folyósítása felfüggesztésre kerül. A felfüggesztett költségvetési támogatás - ha annak feltételei egyébként fennállnak - a beszámolási kötelezettség teljesítését követően kerülhet folyósításra.
illetve a Magyarország helyi önkormányzatairól szóló törvény szerint
111/A. § * Ha a helyi önkormányzat a költségvetési évre vonatkozóan nem rendelkezik elfogadott költségvetéssel, nem fogadja el a költségvetési évet megelőző évre vonatkozó zárszámadását, államháztartási beszámolási kötelezettségének vagy vagyon-nyilvántartási kötelezettségének nem tesz eleget, a részére járó egyes támogatások folyósítása az államháztartásról szóló törvényben meghatározottak szerint felfüggesztésre kerül.
Szóval hétfő volt az utolsó nap, de a Fidesz-KDNP-Mi Hazánk képviselői ekkor sem fogadták el a szavazáskor, így az elfogadáshoz szükséges minősített többség hiányzott.
A törvény szövege egyértelmű, egy időre állami támogatásoktól esik el Tatabánya. Nyilván Schmidtéknet illetve a Boda-féle függelék társulatot ez nem igazán érdekli.
A helyzet két dolog miatt pikáns, olyan képviselők bojkottálják az elfogadást, akik régóta tudják, hogy ez egy elszámolási procedúra, ettől se több, se kevesebb pénze senkinek nem lesz, hiszen ez a 2019-ben lezajlott folyamatokat rögzíti.
Az átlagember nyelvére lefordítva, ez az éves adóbevallás.
Ráadásul az év nagy részében Schmidték gazdálkodtak, sőt ha pontosabban megnézzük, a hivatal vezetője az a Berkovics Gergely jegyző volt szinte az egész évben, akiről azóta hivatalosan is kiderül, hogy közel áll a Fideszhez.
Ezek azok a politikai lépések, amelyeknél egyértelműen kinyilvánítják szándékaikat a helyi fideszesek.
Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.