Tatabánya és a környékének egyik fontos munkáltatója a Bridgestone Csoport magyarországi üzeme, igazgatójának véleményét mindig érdemes figyelembe venni.
Az éppen csendesedő idei koronavírus járvány komoly csapást mért a magyar gazdaság motorját is adó járműiparra, ezen keresztül pedig az abroncsgyártásra. A HelloVidék készített interjút a Bridgestone Tatabánya Termelő Kft. ügyvezető igazgatójával Topolcsik Melindával ennek ürügyén, aki beszélt a hatásáról és a jövőbeli tervekről.
Komoly recesszióra számítanak az idén (akár 20-40% is lehet a mértéke), az európai gépkocsigyártásban 2019-hez képest, és ezt legfeljebb néhány év múlva lehet elérni. Ez természetesen a tatabányai üzemre is hatással lehet, hiszen termékeiket részben az autógyárak számára szállítjuk. Ahol véleménye szerint jobbak a kilátások, az a másodlagos (ún. trade) piac, a jelenlegi prognózisok szerint itt sokkal dinamikusabban visszaépülhet a kereslet.
Topolcsik szerint a kezdeti sokk után a másodlagos piac (80%-ban ide termelnek) kezd magához térni; emellett biztató jel, hogy a nagy autógyárakban mind Európában, mind itthon újraindították a termelést. Természetesen mindig figyelembe kell venni, hogy a Bridgestone Tatabánya egy bonyolult raktározási és logisztikai rendszer része, tehát teljesítményét a cégcsoport döntően befolyásolja.
A koronavírus járvány kapcsán elmondta, hogy az óvintézkedések alapvetően a távolságtartásra, a védőeszközök biztosítására illetve gyári higiénia fokozására irányultak. Egyelőre ezeken az intézkedéseken nem terveznek lazítani.
A csökkentett termelés okán esetenként munkaidő-beosztás módosításra kényszerülnek, de büszke arra, hogy ezen időszak alatt senkit nem kellett elbocsátani. Mindvégig kifejezett cél volt a munkavállalók munkahelyének megőrzése.
A tatabányai ügyvezető ugyanakkor előre is tekint, hiszen a helyzethez alkalmazkodva folytatják fejlesztéseiket.
A gumiabroncs iparban az elmúlt években folyamatosan ők költötték a legtöbbet kutatás-fejlesztésre, emiatt is mondható mostanra már a Bridgestone a világ legnagyobb gumiabroncs gyártójának. Tatabányai gyárukban az elmúlt években folyamatos volt a digitalizálás és termékfejlesztés, amelynek köszönhetően kapacitásuk 60%-át már ezzel biztosítják. Természetesen ez nem csak a termelést érinti, hanem például energiafelhasználásukat 2021-re szándékaik szerint 10%-kal tervezik csökkenteni.
Az iparág egészének kilátásai nagymértékben múlnak a vírushelyzet tartós megoldásán, a vakcina kifejlesztésén, az autóipart érintő kormányzati intézkedéseken (autócsere programok) valamint az általános gazdasági helyzeten és a keresleten, a lakosság fizetőképességén. Most az látszik, és a mi előrejelzéseink is ezt mutatják, hogy az iparágnak nehéz évekre kell felkészülnie.
Topolcsik Melinda beszélt a munkavállaló létszámának csökkentéséről is. Véleménye szerint a robotika és a digitalizáció biztosítja a költséghatékony, és rugalmas termelést, illetve a minőségi termékek gyártását. Ők eleve a technológiából kifolyólag kevesebb embert alkalmaznak, mint más, kevésbé korszerű abroncsgyárak, ezért szerinte nem kell attól tartani, hogy pont emiatt kellene munkatársakat elbocsátani. Természetesen ez nem jelenti azt, hogy az új technológiához értő munkavállalókkal dolgozzanak és betanítsuk őket a korszerű technológia használatára. (teljes interjú ITT!)
kép: jarmuipar.hu
Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.