Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

TÉNYLEG KÉSZ KATASZTRÓFA A MŰSZAKI VIZSGA? Hosszú várakozás, hülye, elavult rendszer

auot_muszaki.jpg

Két hónapra előre elfogytak a helyek a legnagyobb állami műszakivizsga-állomáson, ezért ha most hozol autót külföldről, idén már nemigen lesz rajta rendszám. A hatósági vizsgaállomások ma is úgy működnek, mint tíz éve, a módszerek alig változtak és a felszerelések szinte azonosak. A rendszer általános problémáit már azokban a cikkekben is megismerhettük, amelyekből kiderült, hogy törött, lopott, életveszélyes műszaki állapotú autók kaptak további két legális évet a forgalomban, ezúttal viszont a totalcar azt mutatta meg, hogy miért ilyen könnyű kijátszani a szabályokat és miért szenvednek azok, akik nem akarnak csalni.

 Elavult módszerek

A magyar Jármű Szolgáltatási Platform januári indulása és a vele szerzett tapasztalatok felérnek egy megvilágosodással. Amikor a magyar rendszám alapján lekérdezel egy autót, mutatnak néhány használhatatlan fotót. Nem fényképezik le a lényegesebb szerkezeti elemeket, sőt, tulajdonképpen majdnem mindegy, hogy mi szerepel a fotókon, mert ezeket érdemben nem ellenőrzi senki.

A vizsgálat jelentős része szemrevételezésből áll, ezen felül fékhatékonyságot mérnek, rázópadon vizsgálják a futóművet és a megfelelő eszközzel a lengéscsillapítókat, illetve ellenőrzik a fényszórók beállítását. Emissziót is mérnek, ezt különösen a dízelek gazdái szeretik, ugyanis a motort felpörgetve járatják hosszú másodpercekig a kipufogócsőbe dugott szondával, ami semmilyen belső égésű motornak nem vitamin.

Hiába jelent meg 2000-ben minden új autóban az OBD, vagyis az egységes fedélzeti diagnosztikai csatlakozó, vizsgán most sincs teljes hibakódolvasás, csak az elektronikus diagnosztika csak az emisszómérést válthatja ki elméletileg, de azt is csak az Euro 5 és Euro 6 környezetvédelmi besorolású autókon, vagyis a magyar autópark zömén nem. Amúgy, ha nem alszanak el a piros kontrollámpák a műszerfalon miután a vizsgabiztos gyújtást ad, az autó megbukik, egyébként nem.Az egyedi azonosítókat is lefotózzák, de a vizsgán csak azt ellenőrzik, hogy egyeznek-e az autó papírjaiban szereplő karaktersorral, meg is van az eredmény: ha egy autót át tudsz csempészni az eredetiségvizsgálaton, a műszakin nem fog kibukni, hogy átütötték az alvázszámát, vagy kiköszörülték a motorszámot.

Akkor sem bukik meg, ha a korábbi műszakin többet mutatott a kilométer-számláló, vagyis minimum műszerfalcsere történt, de inkább óratekeréses csalás. Mindez a kintről hozott autók esetében még egyszerűbb: a származási papírokon nem szerepelnek óraállások és nincs egyeztetés a kinti közlekedési hatóságokkal arról, hogy milyen állapotban és milyen futásteljesítménnyel vizsgázott az autó korábban. Esetleg nem vonták-e ki roncsként a forgalomból, mielőtt feltámadt és megérkezett Magyarországra. Bizonyos kinti vizsgapapírok eltűnésének hátterében is ez állhat, mert ezeken szerepel az ottani vizsga idején leolvasott számlálóállás.

Jelentkezés csak személyesen

  1. április vége óta a magánkézben lévő külső vizsgaállomások engedéllyel rendelkező munkatársai is foglalkoznak az itthon forgalomban lévő autók időszakos ellenőrzésével és 2016-óta már csak ezeken vizsgáztatják a magyar rendszámos autókat. Összesen mintegy ezernégyszáz ilyen magánvizsgaállomás üzemel itthon.

Az állami kézben lévő vizsgabázisokat sokáig a Nemzeti Közlekedési Hatóság üzemeltette, jelenleg a megyei kormányhivatalok felügyelete alá tartoznak. Itt álljunk is meg egy kicsit. Megyénként általában egy ilyen hatósági vizsgaállomás van, illetve Budapesten kettő: a Mozaik utcában és a Vas Gereben utcában. Pest megyében pedig öt: Szigetszentmiklóson, Vácon, Pomázon, Gödöllőn és Cegléden.

Hogy hol a többi, azt egyenként kell megkeresni mert nincs átlátható központi keresőfelület. Amikor megtaláltad a megfelelőt, nem fogják felvenni a telefont, amikor pedig felveszik, csak annyit tudsz meg, hogy hová kell menned az autó eredeti származási okmányaival, tehát a kinti forgalmival és törzskönyvvel, valamint a számlával, illetve az adásvételi szerződéssel. Bár logikusabb volna, az autó származási papírjait nem lehet feltölteni például az Ügyfélkapun keresztül, majd élőben megmutatni a vizsgán, de ez nem lehetséges. Oda kell menni személyesen a jelentkezésre és később a vizsgára is. Az egyszerű ügyfelek többsége talán életében csak egyszer találkozik kinti autó papírjaival, ezért például ezen a linken érdemes átnézni egy gyűjteményt, amelyben a legtöbb releváns ország menetokmányaiból van minta. 

Régi eszközök, akadozó KÖKIR rendszer

A teljes vizsgafolyamat összefogó Közúti Központi Információs Rendszer a magán- és állami vizsgabiztosok közös kedvence. Sokszor nem az autó átvizsgálása és nem is az ehhez tartozó mérések lassítják a vizsgákat, hanem az informatikai rendszer akadozása. A vizsgabiztosoknak autónként kell feltölteniük az állami adatbázisba a vizsgafolyamat során keletkező adatokat, nem a nap végén a kész adatcsomagokat, egyben.

A fékmérések során keletkező adatok egy részét kézzel pötyögi be a KÖKIR-be a vizsgabiztos, vagyis akár elírja a számokat, akár szándékosan csal, nincs informatikai védelem és utólag nem is derül ki, hogy az autón mondjuk nem volt fék. A problémát fokozza az úgynevezett kódszótár-ügy, vagyis a magyar járműnyilvántartás hibája is. Ebben az adatbázisban rengeteg elírás szerepel, például a Mercedes-Benz gyártói név néha egyszerűen Mercedes, máskor Daimler-Benz. A kereskedelmi nevek nem egyeznek a gyártói elnevezésekkel, ami szintén sokáig össze-vissza került be. Ezek mindig akkor buknak ki, amikor itthon forgalomba helyeznek egy autót, vagy valamiért forgalmi engedélyt kell cserélni mert betelt, esetleg eladták az autót.   

A teljes cikket ide kattintva olvashatod.

Fotó: totalcar

Itt léphetsz be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: a boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr1515305582

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása