Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

EZT RAKJÁK 150 MILLIÓÉRT A TULIPÁNOS HÁZBA: Mutatjuk a részleteket

tuli.jpg

Bár a Tulipános Ház felújítása láthatóan döcög, kiírták a közbeszerzést az interaktív bemutató és játszóház kivitelezésére.

A dokumentumból kiderül, hogy nagy verseny nem volt, a beérkezett ajánlatok száma mindössze egy.

A nyertesek: DSR Partner Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság;HAPPY PROMOTIONS INTERACTIVE Kereskedelmi és Szolgáltató Korlátolt Felelősségű Társaság;Right Communication Tanácsadó Kft. alkotta céges trió, akik elég nagyot fognak kaszálni ezzel a munkával, valamivel több mint 118 millió forintot.

Az április 12-én megkötött vállalkozási szerződés szerint, május 1 elsejétől már dolgozhatnak is, gondoljuk, egyelőre csak a tervezésen.

A szerződés értelmében, amennyiben később adják át a területet, akkor az átadási határidő meghosszabodik.

Már csak az a kérdésünk, hogy a jelenlegi építési állapotokat figyelembe véve honnan tudjuk mikor adják át az interaktív bemutató házat, vagy micsodát.

Vagy ez remek alkalom játszani a határidőkkel, ha akarják május 1. ha meg úgy akarják  június 1. úgyis javában építkeznek belül. Bár elvileg a munkára 180 napja van a kivitelezőnek.

Első körben mint az fentebb is írtuk nem nagyon kell a helyszínen lennie a céghálózat alkalmazottaiank, de a kivitelezés második szakaszában már konkrétan jelen kell lenniük. Csak mi van akkor, ha a felújítást végző kivitelező nem áll úgy a munkával, hogy az interaktív dolgokat szerelők is dolgozni tudjanak?

A közbeszerzésből kiderül, hogy ezeket a munkákat kell elvégezniük:

- interaktív érintőképernyős multimédiás kvízjáték tartalmának előállítása, eszközökre installálása, beüzemelése 3D animáció valós idejű renderelésével;

- interaktív ipartörténeti terepasztal komplett legyártása, helyszínre szállítása, beépítése, beüzemelése a terepasztal egyes elemeivel összefüggő kiterjesztett valóság (AR) fejlesztéssel;

- oktatási/ismeretterjesztő témájú 3D animációt tartalmazó virtuális valóság alapfejlesztése;

- Microsoft Kinect V2 mélységérzékelős kamerára készített szoftver fejlesztése;

- 1 db 55”-os Multitouch kijelző beszerzése, leszállítása, beüzemelése;

- 3 db nagyméretű (képátló 140 cm) 4K felbontású LED kijelző beszerzése, leszállítása, beüzemelése.

Az elmúlt években nemzetközi és hazai szinten is érzékelhető egyfajta nyitás az új tudományos múzeumok felé. Londonban, Párizsban, Berlinben – és Miamiban – is vannak már olyan intézmények, ahol interaktív módon, új és kipróbált kísérletekkel igyekeznek felkelteni a gyerek és fiatalkorú látogatók érdeklődését a természettudományok, alkalmazott tudományok, az ipar- és helytörténet iránt -írják.

A világszinten érzékelhető múzeumnyitási láz egyik jelentős és nagy népszerűségnek örvendő területe a sokoldalúan bemutatható ipartörténet és természettudomány. Egyre növekvő igény mutatkozik a tudományos tényeket interaktív, élvezhető és átélhető módon bemutató élménymúzeumokra, ahol az ismeretterjesztés szórakoztató módon, szinte észrevétlenül zajlik. Az interaktív múzeumok elsősorban a gyermekeket célozzák, de a legtöbb esetben nyitottak a fiatalkorú, tinédzser korosztály felé is. Az interaktív tárlat eredendő célja, hogy szórakoztató módon bővítse a látogatók - elsősorban a fiatalok -  a régióval és bányászattal kapcsolatos helytörténeti, ipartörténeti és természettudományos ismereteit a hagyományos múzeumi eszközökön túl olyan formabontóan új technológiák, mint a kiterjesztett és virtuális valóság - segítségével. Egy jól kitalált PR-stratégia adott esetben már jóval a tárlat tervezett megnyitását megelőzően közönségcsalogató eseményekkel készülhet, és az előkészületekből természetesen nagy szerepet szán a közösségi médiának is.

A Tulipános ház épületében olyan múzeum születik, ami egyszerre tanít és gyönyörködtet, szórakoztat és ismeretterjesztő feladatokat is ellát, a legmodernebb technológiai háttér segítségével. Egy intézmény, amely az aktuális, vagyis a legmodernebb múzeumelméleti tendenciáknak megfelelően a látogatót állítja a középpontba. A kommunikációs stratégiai fő csapásiránya az aktív befogadói attitűd és a látogatóorientált szemlélet hangsúlyozása. A látogató tudománytörténeti áttekintést kaphat a geológián és helytörténeten át a egészen a bányászattal kapcsolatos ipartörténetig.  

Ipartörténeti terepasztal komplett legyártása szakértők bevonásával, helyszínre szállítása, beépítése, beüzemelése.  A Tulipános ház interaktív bemutatótér és játszóházba tervezett terepasztal a hozzá kapcsolódó 4 db makettel azt a célt szolgálja, hogy hagyományos és modern eszközökkel állítson emléket a tatabányai bányászatnak, melynek ipartörténetileg jelentős eleme a végtelen köteles siklószállítás a széntermelő munkahelyről az alapközlén át a lejtősaknai rakodóig, a lejtősaknai függősínpályás kötélszállítás és a külszíni függőkötél és függősín szállítás az akanszájtól, középállomáson át  az osztályozóig.

A kiállítási térben a komplex látogatói élmény érdekében hagyományos kiállítási elemek is elhelyezésre kerültek, melyek a tér hangulatának megteremtését, információ átadást és a látogatók megfelelő irányba áramlását segítik elő.

A helytörténeti funkcióval bíró terekbe a következő elemek kerülnek:

Falra rögzített poszter jellegű színes nagyméretű nyomatok a következő illusztrált tartalmakkal:

- Településtörténet - a történelem előtti időktől napjainkig

- Lakosság - a környékre jellemző, a bányászattal kapcsolatos néprajzi ismeretterjesztő anyagok - Ipartörténet - a bányászat technológiájának bemutatása a kezdetleges kitermelési eszközöktől és módszerektől kezdve a legkorszerűbb technológiákig

Terepasztal + mobil AR alkalmazás

A kiállítási tér fő attrakciójaként, az alagsor legnagyobb helyiségében, központi helyen elhelyezkedő nagyméretű terepasztal kerül kialakításra.  A terepasztal Tatabánya város és környékének bányászati tevékenységét mutatja be. A terepasztal történeti hűséget nem nélkülöző formában, több helyen mozgó részekkel kerül megvalósításra. Ennek kiegészítéseként egy augmented reality mobilalkalmazás kerül kifejlesztése, melynek 3D-tartalmai játékos formában interakcióba lépnek a terepasztal elemeivel.

Mobil AR játék   A terepasztalt körülvéve, 5 darab mobil eszköz kerül kihelyezésre állványokra, melyek a látogatók számára szabadon használhatók. Az ezeken futó alkalmazásokkal lehet a terepasztalon virtuálisan megjelenített eseményeket befolyásolni.

A látogatók saját mobil eszközeikre is letölthetik az alkalmazást, így nagyobb csoportok is egyidőben élvezhetik a kiterjesztett valóság nyújtotta élményt.

Minden készülék kameráján keresztül egy bizonyos területet szemlélhetünk a terepasztalból.  

Összesen öt interaktív állomás lesz: ● Lelőhely ● Bánya ● Vasút ● Hőerőmű ● Város   A játék kezdetén minden állomás ‘inaktív’, a különböző állomások a játék során elevenednek meg. (A lelőhely nincs feltárva, a bányászok és gépeik tanácstalanul várakoznak, a vasúton a tehervonat egy rosszul kapcsolt váltónál vesztegel, a hőerőmű nem üzemel, a város sötétbe borult.) Ahhoz, hogy a várost ‘életre keltsék’, a játékosoknak minden állomáson egy sor fejtörőt kell megoldaniuk. Ezek menetét részletezzük a következőkben.   Lelőhely Az első feladatban geológusokká válnak a játékosok: segíteniük kell a bányászmérnököknek megtalálni a szenet, illetve a bányászásra legmegfelelőbb helyet. Ehhez egy ‘speciális műszert’ használhatnak, mellyel belelátnak a föld belsejébe, látják annak rétegeit. Nem elég azonban megtalálni a szenet; három lehetséges útvonalból a legideálisabbat kell kiválasztaniuk: ● Az első szénhez vezető útvonal fölött ugyanis a talaj laza szerkezetű homok (sárga színű), így nagyon veszélyes lenne alatta az alagútásás. ● A második útvonal egy gránittömbön (vörös színű) vezet keresztül, amin a bányászok nem tudnak áthatolni a csákányaikkal. ● A harmadik útvonal minden szempontból ideális.

Ez mind szép és jó, de ha megépül ez az egész, és nyilván nagyon drága lesz üzemeltetni, hogyan fogják kitermelni a működtetéséhez szükséges pénzt, mert ugye turisták nem nagyon jönnek Tatabányára, az iskoláktól pedig nem nagyon tudnak rendes belépőjegyet kérni.

Félő, hogy pár év után ebből a pazar műemlékből megint szellemház lehet, ha nem találnak ki valamit az illetékesek.

A fotó illusztráció

Itt léphetsz be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: a boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr314823520

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása