Több mint 50 forintos különbség alakult ki a magyarországi benzin- és a gázolajárak között, és bár időről időre korábban is jelentős eltérések mutatkoztak, 50 forintot meghaladó különbözetre eddig még nem volt példa. A dízel ártöbblete azonban a következő időszakban tartósan fennmaradhat, ami a szállítási ágazatban és az iparban az üzemanyag-hatékonyság növelésére motiválja a vállalatokat, a személyautók piacát pedig a benzinüzemű modellek felé hajtja.
Augusztus elején még csak 4 forinttal volt drágább a dízel mint a benzin, ezt követően azonban a két üzemanyagfajta ára kilengésekkel ugyan, de összességében ellentétes irányú pályára állt: míg a benzinár több mint 30 forinttal csökkent, addig a dízel ára több mint 10 forinttal meghaladja az akkori szintet. Így a pénteki árcsökkenést követően a benzin átlagára literenként 364 forint, a gázolajé pedig 415 forint körül alakul. Úgy, hogy a kiskereskedelmi gázolajár jövedéki adó és áfa-tartalma összességében közel 20 forinttal alacsonyabb a benzinénél.
A dízel drágulása annak ellenére következett be, hogy alapanyaga, a nyersolaj ára jelentősen mérséklődött az elmúlt hetekben.
A jelenség okát tehát máshol, a finomított termékek eltérő kereslet-kínálati viszonyaiban kell keresnünk. Míg az úgynevezett könnyű desztillátumok, mint a benzin nemzetközi piacain növekvő túlkínálat alakult ki, addig a közép desztillátumokból, így dízelből egyszerűen nem áll rendelkezésre elegendő mennyiség. A benzin fogyasztása ugyanis inkább a személyautókhoz kötődik, a gázolaj kereslete viszont sokkal jobban összefügg a gazdasági tevékenységekkel, ezért annak állapota jelentősen befolyásolhatja alakulását.
A benzinárakat a harmadik negyed rekord finomítói termelése mellett a vártnál gyengébb tengerentúli fogyasztás is nyomás alá helyezte, mindez pedig rekord tartalékok kialakulásához vezettek.
A dízel drágulását egy látszólag távoli terület változása, a hajózási ágazat üzemanyagstandardjainak szigorodása is támogatja.
A jelenséghez hozzájárul az is, hogy miközben a növekvő amerikai palaolaj kitermelés könnyűolajat állít elő, addig a csökkenő venezuelai és iráni kínálat a sűrűbb nehézolajat jelenti, a nyersanyagkínálat átrendeződése pedig szintén inkább a könnyű desztillátumok előállításának kedvez.
A teljes cikket ide kattintva olvashatja el.
A fotó illusztráció
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com
Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.