Hosszú idő óta most először a húsvéti ünnepek alkalmával nem az ittas vezetők lesznek a rendőrség fókuszában, hanem a biztonsági öv használata.
Ennek oka a rendőrség közlése szerint, hogy az elmúlt évek során az ittas járművezetők által okozott balesetek száma folyamatosan csökkent, ez mealapozza azt a vélekedést, hogy a közlekedők többsége tisztában van az ittas vezetés kiemelt veszélyességével.
A változtatásra indokot ad a március elején megtartott egyhetes akció is, ahol a rendőrök a korábbi évekhez képest több, a biztonsági övvel kapcsolatos szabályszegéssel szembesültek. Mindez annak ellenére, hogy a korábbi években a biztonságiöv-használat folyamatosan emelkedett, a legutóbbi 2018-as felmérés idején már tíz autósból kilenc bekötötte az övét.
Igaz, a statisztika főként az első ülésekre igaz, a hátul utazók lazán veszik a szabályokat, az autóban ülők fele hátul ülve nem kapcsol övet (2015-ben a hátul ülők közül csak 38 százalék kapcsolt övet, ez változott 2018-ra fele-fele arányra).
A tapasztalatok szerint a biztonsági öv használatának elmulasztása jellemzőbb a városi környezetre. Holott a biztonsági öv minden ütközési sebesség mellett védi a használóját, megóvva a sérüléstől, vagy csökkentve a sérülés mértékét. A komoly gond még az övek használatának az elmulasztásakor, hogy a kocsik egyéb biztonsági rendszerei sem tudják kifejteni a hatásukat, ha nincs becsatolva az ember. Ugyanis a légzsákok elműködése azzal a feltételezéssel időzített, hogy a bent ülők használják az övet – öv nélkül maga a légzsák is sérüléseket okozhat.
A biztonsági övek rendelkeznek úgynevezetett övfeszítő rendszerrel: ezek akkor aktiválódnak, amikor az ütközés megtörténik (gyorsulásérzékelők jelei alapján lépnek működésbe). Az övfeszítő, mint a neve is mutatja megfeszíti a biztonsági övet, így szorosan az üléshez húzza a testet. Így megfelelő lesz a távolság az elműködő légzsák és a védendő emberi test között, valamint a megfeszülő öv megakadályozza azt is, hogy az ember kicsússzon az öv alól (egy ütközésnél nagyon nagy energiák szabadulnak el). Ez utóbbi is megtörténhet, hiába vannak úgy kialakítva a korszerű autók ülései, hogy ezt akadályozzák: ez is csak becsatolt öv mellett működik.
Nem véletlenül tették kötelezővé, például Magyarországon pontosan 45 éve! A biztonsági öv használatának az elmulasztását természetesen szankcionálja a hatóság: lakott területen belül 10 000 Ft, lakott területen kívül 15 000 Ft, autópályán és autóúton 20 000 forint a büntetés mértéke. Ha az utas nem csatol, akkor a büntetést is neki szabják ki!
Azonban ez nem jelenti azt, hogy az ittas vezetés megengedett! Ha az ellenőrzést végző rendőrök ittasságra utaló jeleket figyelnek meg, akkor előkerül a légalkoholmérő készülék, amely minden járőrnél felszerelés. Az ittas vezető rendszerint más közlekedési szabályokat is megszeg, hiszen a „józan” ítélőképesség hátrébb lép az alkoholos befolyásoltság miatt: a tapasztalt rendőrök így igen jó eséllyel szúrják ki az ittas vezetőket a forgalomban!
Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani! Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre.
Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.