Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

ÉLETBE LÉPETT AZ ORVOS-TÖRVÉNY: részletek nincsenek, a nőgyógyászokkal kivételeznek

egi_dolg_1.jpg

Még októberben kihirdették az egészségügy törvényt, ami jövő évtől gyökeresen alakítja át az egészségügyi dolgozók munkavállalásának feltételeit. Például kirendelhetővé teszi a dolgozókat, és korlátotozza az orvosok másodállását.

A törvény egyes részei már november 18-án, hatályba léptek. Ezek átmeneti rendelkezések az egészségügyi dolgozók közalkalmazottból egészségügyi szolgáltatóvá válásának idejére. Köztük van egy nagyon fontos, méghozzá, hogy az érintett munkavállalókat november 30-ig tájékoztatni kell arról, milyen munkafeltételeket tartalmaz majd az új szerződésük, amit még idén év végéig tető alá kellene hozni, hogy januártól az új rendszer szerint indulhasson a munka.

De az új munkafeltételekről szóló rendelet, a mai napig nem jelent meg a Magyar Közlönyben.

A MOK álláspontja konzekvens: A törvényben vannak fontos és megőrzendő elemek, mint a MOK bértáblájának megfelelő alapbér és a hálapénz betiltása. Ezeket meg kell őrizi, de a törvény elfogadhatatlan pontjait javítani kell-írja a Magyar Orvosi Kamara.

A MOK fő kifogásai:

  • A vezényelhetőség (kirendelés, áthelyezhetőség) egészségügyi dolgozók számára elfogadható szabályozása: a munka törvénykönyvét meghaladóan csak egészségügyi válsághelyzetben, maximum 100 munkanapra történő kirendelés, világosan meghatározott mentesítő körülményekkel és juttatásokkal. 
  • A másodállások vállalásának lehetőségét biztosítani kell: a rossz, kerülendő példákat szükséges tiltani, nem pedig a becsületes, szakmai fejlődést segítő munkát engedélyhez kötni
  • Az általunk készített eredeti, szakmai előmenetelt, tudományos teljesítményt és tudást elismerő, illetve későbbiekben értéktartást garantáló bértábla bevezetését kérjük
  • A szabadságok és végkielégítések mértéke ne legyen kedvezőtlenebb, mint a jelenlegi közalkalmazotti jogviszonyban
  • A hálapénznek újra kiskaput nyitó szabályozásokat ki kell venni a törvényből (ilyen pl. a nőgyógyászattal való kivételezés és ezzel összefüggésben az önkéntes segítő státuszának megtartása)
  • Az érdekképviseleti lehetőségek - nemzetközi jogba is ütköző - korlátozását vegyék ki a törvényből

A kamara szerint fontos tudni, hogy a törvény egyes paragrafusai tegnapelőtt (november 18.) hatályba léptek, de máig nem jelent meg a végrehajtási rendelet, ami szerint még ebben a hónapban a meg nem jelent rendeletnek megfelelő munkaszerződés tervezet minden egészségügyi dolgozónak meg kellene kapnia.

Megkapták viszont kormányrendelet tervezetét, amiről két egyeztetés is volt. Kedden Pintér Sándornál a pártok és a MOK voltak meghívva, szerdán pedig az EMMI-ben az érdekképviseleti szervezetek voltak jelen. Az első megbeszélésen Kincses Gyula elnök képviselte a MOK-ot, a másodikon Álmos Péter alelnök.

Hozzátették: az egyeztetéseken elmondtuk, hogy az átadott tervezet az elfogadott törvényhez képest pozitív, a MOK javaslatainak megfelelő irányába mozdult el, de az nem jelenthető ki, hogy a MOK javaslatai lettek befogadva.

A fontos pontok:

A kirendelés

A tervezet a 1+1 év helyett már csak évi 100 napot tartalmaz, és nevesíti Munka Törvénykönyvének megfelelő a kivételeket, hogy kiket nem lehet kirendelni. A megbeszélésen Kincses Gyula javasolta, hogy akkor legyen az alap a Munka Törvénykönyve, azaz a kirendelhetőség maximuma is legyen annak megfelelően csak évi 44 nap. Pintér Sándor komoly hajlandóságot mutatott a javaslat megfontolására.

Összeférhetetlenség, azaz a másodállások

Az összeférhetetlenségi szabályoknál 2 év haladék várható a másodállások tekintetében. Elmondtuk, hogy ez esetben nincs szükség a majdani részletszabályok mostani meghatározására, mert a két év felkészülési idő elégséges ahhoz, hogy a valós tapasztalatok alapján működőképes, konszenzusos szabályokat alakítsunk ki.

A fentiektől függetlenül a MOK a nőgyógyászat kivételezésével kapcsolatos (8) bekezdés törlését kéri, mert az a korrupció, a hálapénz továbblépésének alapja. Az EMMI-s megbeszélésen elhangzott, hogy „népesedéspolitikai – családvédelmi” okokból a Kormány ragaszkodik ehhez.

Egyéb, általunk felvetett problémák.

  • Ahogy a törvény, a végrehajtási rendeletek sem támogatják a tudás elismerését. Ez rendkívül fontos hiányossága a szabályozásnak, mert a gyógyítás innováció és tudás-intenzív terület, amely csak a folyamatos képzés, önképzés mellett végezhető korszerűen. Megítélésünk szerint ennek alapja az egyetemeken (és országos intézetekben) folyó gyógyító, kutató és oktató munka, melyet el kell ismerni, meg kell becsülni. Az oktatás és kutatáson múlik a jövő gyógyítóinak mennyisége és minősége. A jelen jogi szabályzás ebben a formában kifejezetten a plusz feladatellátással és felelősséggel járó munkakörök elhagyására motiválja a jelenleg oktatóorvosi tevékenységet ellátó kollégákat.

Ezért is javasoljuk a MOK eredeti bértáblájának elfogadását.

  • az egyik értelmezés szerint az ügyeleti tevékenységért önként vállalt többletmunkaként alacsonyabb díjazás jár, mintha nem önként vállalt többletmunkaként teljesítené ezt a munkavállaló. Ez azért is megengedhetetlen, mert az esetek zömében az önként vállalt többletmunkában végzett ügyelet nem elsődlegesen a munkavállaló saját ambíciójú vállalása, hanem az intézmény folyamatos működésének biztosításának feltétele.
  • a minősítés jó irányban indul, de lehetőséget kellene biztosítani a későbbiekben a rendszer fejlődése érdekében a tapasztalatok alapján miniszteri rendeleti részletszabályok készítésére. A minősítéshez kapcsolódó illetmény-meghatározásnál megmaradt a törvénynek az az elfogadhatatlan passzusa -(8§(10)- mely szerint, ha a javaslatot az egészségügyi szolgálati jogviszonyban álló személy nem fogadja el, a munkáltató az egészségügyi szolgálati szerződést felmondja, minden jogorvoslati lehetőség nélkül.
  • A bértábla értékállóságának biztosítását is szavatolni kell jogszabály útján
  • A Magyar Orvosi Kamara előzetes véleményében kifogásolta a törvény kollektív munkajogi változásait (kiüresítését), így különösen a kollektív szerződések (nemzetközi munkajogba és Alaptörvénybe ütköző) szabályozását, valamint az Egészségügyi Szolgálati Érdekegyeztető Fórum (ESZÉF) ily módon történő, részletes szabályok nélküli - pl. részvételi lehetőségek, reprezentativitás - létrehozását.

Ez a MOK álláspont, de az eredményt nem tudjuk, mert a kormányrendelet még mindig nem jelent meg. A késésből az is sejthető, hogy magát a hatályba lépést is ki akarják esetleg tolni, de ennek részleteit nem ismerjük.

 

A fotó illusztráció

Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani! Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. 

Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük! 

 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr2116293112

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása