Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

42 ÉVE TATABÁNYÁN A VADORZÓ AKNÁBAN 26-AN ADTÁK ÉLETÜKET! Visszaemlékezünk mi történt!

sujtolegrobbanas-temetes-tb1978-tilos-az-a-hu.jpg

Tatabányán a XII/a aknában, 1978. február 16-án sújtólégrobbanás miatt 26 ember vesztette életét. Az aknát később a kimerülő széntelepek miatt az elsők között zárták be.

Horváth Miklós frontaknász a következőképpen mondta el az eseményeket: 

„... Szakvezető aknász voltam, amikor a robbanás történt ... A 612-es frontnak két fejtése volt. Az egyik befejező front volt, ott csak 12-en dolgoztak Szőke Gabi vezetésével. A másik fronton 9-en dolgoztak. Az egy 35 méteres szárny volt, ami Valent típusú támmal volt biztosítva. 

Reggel 8-kor, amikor a bányában érkeztem megnéztem, hogy hogyan rakta az éjjeles harmad a bámulatosan sok csillét. Nem volt omladék. Onnan piszkálták a szenet. Beírtam a munkahelyi naplóba, hogy addig nincs előrehaladás, míg le nem omlasztják a harmadik sort. Kerültem egyet a bányában, és 11 órakor visszamentem. Közben állandóan mértem a műszerrel a levegőt, mindig 0,3-0,4 tized metánt mértem. 

Le volt már omlasztva a front hátsó része. A máglyákat is beépítették, a baloldal be volt töltve, robbantásra kész volt. A robbantómesternek szóltam, hogy nem megyek ki a bányából a raportra, hanem segítek az urasági csillésnek – a töltőnél –, hogy gyorsabban menjen a töltés, mert egy óra alatt még 100-120 csillének le kell jönnie. Elindultam kifelé.. 

Egyszercsak hírtelen sötét lett, és hatalmas léglökést éreztem. A kobakom elrepült. Tíz métert repültem.. Nem voltam eszméletlen, ez volt a szerencsém, de viszont monoxiddal megszívtam magam. A bányában a robbanás után gépiesen cselekedtem. Észrevettem, hogy nyitva van a légajtó. Tódul ki a füst. 

A légajtót háttal nagy erőlködéssel be tudtam csukni. Ezért tudtak életben maradni Szőke Gabiék. Ha nem tudom becsukni az ajtót, akkor 19 ember – magamat is beszámítva – még meghal..”

Mindez a Ladányi András által Szőke Gáborral készített interjúban olvasható, amelyet a Tilos az A oldalán elolvashatsz.

A Bányamunkás 1978. márciusi számában azt írták, hogy: „... a Tatabányai Szénbányák XII/a aknájában történt katasztrófa következtében 26 bányász életét vesztette: 

Antal Imre 42 éves vájár, 

Antal Gyula 38 éves vájár, 

Berecz Péter 40 éves vájár, 

Berényi István 24 éves vájár, 

Cziczlavicz János 25 éves vájár, 

Csík János 40 éves vájár, 

Fábián József 51 éves vájár, 

Farkas László 44 éves vájár, 

Fehér Gyula 41 éves vájár, 

Fortáh Lajos 46 éves vájár, 

Földi Gábor 47 éves vájár, 

Harmati Mihály 35 éves vájár, 

Horváth Gyula Géza 41 éves vájár, 

Kiss Sándor 32 éves aknász, 

Kovács László 43 éves vájár, 

Lajtai István 38 éves vájár, 

Lipták László 43 éves vájár, 

Martus Mihály 36 éves vájár, 

Mudri Sándor 54 éves vájár, 

Nagy Imre 47 éves vájár, 

Orbán Lajos 50 éves vájár, 

Piroska Pál 44 éves vájár, 

Sógorka Ferenc 42 éves vájár,

Szegedi József 51 éves vájár, 

Tóth Ferenc 22 éves vájár, 

Virizlai László 36 éves vájár...”

Magáról a sújtólégről bővebben a Wikipédián olvashatsz.

 

Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!

Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. 

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr8215476626

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása