Halottak már a Tatabányán található, Magyarországon egyedülálló Első Magyar Veterán Autó és Motorkerékpár Múzeumról?
Motorversenyzőből lett a múzeum tulajdonos igazgatója. Több mint 200 autó és félszáz motorkerékpár alkotja a tatabányai veterán jármű gyűjtemény, amelynek egyes darabjai híres mozifilmekben is szerepeltek.
Azon gondolkodtam, hogy mennyien tudják, hogy Latabár Kálmán egykori autója Tatabányára került, méghozzá Marczis Béla gyűjtő autómúzeumába. Valószínűleg nincsenek olyan sokan, akik ismerik ezt az autócsodákkal megtömött múzeumot, pedig hatalmas élményben lesz része annak, aki veszi a bátorságot és felkeresi.
A múzeumba betérők valóságos időutazást tehetnek a technika történetébe: mintha a múlt század kelt volna életre a 60-70 éves autómatuzsálemek között. Marczis Béla magángyűjtő 200 autóból - köztük 25 sportautó - és félszáz motorkerékpárból álló gyűjteményéből több tucat működőképes, ráadásul több veteránautó szerepelt már filmekben is, bizonyára önök is látták már valamelyik alkotásban feltűnni a tatabányai veteránokat, csak nem tudták, hogy honnan is származnak.
Az autómúzeum tulajdonosa elárulta, hogy 1968-ban az NDK-ban vásárolta az első motorkerékpárját, és mivel érdekelték a technikai sportok és volt hozzá motor, belekóstolt a versenyzésbe is. Az első veteránautóját, egy 1938-ban gyártott 2 literes Adlert pedig 1973-ban márt direkt veteránautózás céljából vásárolta, ami akkoriban egyfajta versenyzést is jelentett, ahol a végeredmény a rali és az ügyességi futam eredményéből állt össze. Abban az időben kezdett autókat vásárolni, úgy is tartották számon, mint aki minden évben más járgánnyal versenyez, 1984-ben amikor Vitray Tamás meghívta a Csak ülök és mesélek című műsorába már jelentős gyűjteménnyel rendelkezett. Aztán 1988-ban megnyitotta az ország első magántulajdonú veteránjármű múzeumát, itt Tatabányán.
A gyűjteményben az Adlertől a Zastaváig, a 13 lóerős FIAT Topolinótól a 250 lóerős Pontiac Catalináig több mint 200 sport-, verseny-és katonai jármű, autó és motorkerékpár megtalálható. Marczis azt mondja, talán az Adlerre a legbüszkébb, ami a világon nyilvántartott 3 autó egyike, amit a II. világháború végén a visszavonuló szovjet katonák kötöttek el Bécsben, majd amikor kifogyott belőle a benzin, itthagyták valahol Komárom megyében. De ott van még az Opel Kapitan, ami a II. világháború egyik leghíresebb német katonai vezetőjének, Rommel vezérttábornagy vezérkari gépeként megjárta az észak-afrikai hadszínteret.
A nemesi felmenőkkel rendelkező gyűjtő közel 60 filmben szerepelt veteránjaival: játszott Wehrmacth-katonát és ávóst is, az egyik amerikai filmben pedig Donald Sutherland vezette a Pobjedáját, gyűjteménye egyik darabjának forgalmijában pedig Latabár Kálmán neve szerepel első tulajdonosként.
Márczis a múzeumot nem csupán a gyűjteménye bemutatására hozta létre anno, hanem azért is, hogy emberek, nézzétek meg, milyen volt régen egy autó, mennyi elegancia és formaérzék volt akkoriban az autóiparban. Nem beszélve a veteránautósokról. Annak idején szó volt róla, hogy a kecskédi repülőtér egyik hangárját megszerezhetné, hogy egy helyen legyenek a gyönyörű járgányok, de gondok adódtak az őrzésével, így le kellett tennie a dologról. A múzeum egyébként nem nagyon ismert a városban, ha vannak is autózással kapcsolatos iskolák, nem hozzák el a diákokat, egyetlen egyszer volt rá példa.
Nagyon reméljük, hogy minél többen felkeresik az autómúzeumot és a Tatabányán lesz egyszer méltó helye ennek a különleges, technikatörténeti gyűjteménynek.
Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy
kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.