Tatabánya nagy szégyene a leamortizálódott vasútállomás meg nem építésének története, amely még mindig nem ért véget.
Mindenki emlékszik rá, hogy 2016-ban egy tatabányai sajtótájékoztatóján a miniszterelnök, Bencsik János országgyűlési képviselő és Schmidt Csaba akkori polgármester nagy mellénnyel bejelentették, hogy 10 milliárd forintból fel fogják újítani a vasútállomást 2018. március 15-ére, és egy ún. intermodális-csomópontot fognak kiépíteni. Később még a terveket is megmutatták, amiken egy űrállomás-szerű vasútállomás mosolygott a tatabányaiakra.
Persze, mint azt mindenki tudja, az egészből semmi sem lett, és a mai napig ott csúfoskodik a vasútállomás Tatabánya közepén. Először az mondták, hogy az uniós szabályozás miatt csúszik az egész beruházás, majd már olyan hírek kezdtek el keringeni, hogy csúszik pár évet, 2021-ben nekiállnak és 2023-ig be is fejezik a rekonstrukciót, ami persze, mint kiderült megint nem igaz.
Közben Tatabányán létrehoztak egy elég cirkalmas nevű bizottságot, ami a Tatabányai Vasútállomás Akadálymentesítésének Megvalósíthatóságának Megvizsgálása és Megvalósításának Elősegítése Érdekében Létrehozott Ideiglenes Bizottság nevet kapta, hogy az akkori ellenzék vitorlájából kifogják a szelet, és legalább az akadálymentesítést meg tudják valósítani, ha már a felújításból nem lesz semmi. Aztán szépen meg is szünetették a testületet, igazából semmit nem tudtak elérni a tagok.
Lusztig Péter, októberben egyéniben megválasztott önkormányzati képviselő, most újra nekilátott, hogy egyrészről megtudjon valamit a tervezett vasútállomásról, illetve az akadálymentesítést előmozdítsa, amely fontos kampányígérete volt a Szücsné Posztovics Ilona vezette csapatnak. Ezért idén novemberben találkozott a MÁV képviselőjével.
Mindketten egyetértettek abban, hogy az új állomás megépítéséig, az átmeneti három éves időtartamra szükség van a jelenleg meglévő vasútállomás akadálymentesítésére, és abban is, hogy a problémát műszakilag nem látják megoldhatatlannak.
A tervezett új állomás megépítésével kapcsolatban a MÁV illetékese elmondta, hogy szeptemberben ezen a vonalszakaszon tervezett két intermodális csomópont Bicske és Tatabánya közül a kormány úgy döntött, hogy csak a Bicskei vasútállomás korszerűsítését végzik el.
Tatabánya lekerült arról a listáról, amelyben az uniós forrásból intermodális csomópont épül. Ráadásul, ha valaki abban reménykedne, hogy ügyes lobbizással valami csoda folytán beugróként mégis megépítik, azokat el kell keserítsük, ugyanis az erre szolgáló Magyarországnak járó, uniós pénzügyi keret jelenleg 140%-on áll, magyarán erősen túl van terhelve. Az új uniós ciklussal kapcsolatban a pályázati célok vonatkozásában pedig nincsenek információk, tehát a felújítást és az akadálymentesítést nagy valószínűséggel önkormányzati forrásból kell megoldania a városnak. A MÁV szakemberei együttműködésükről biztosították a főépítészt, erre vonatkozóan egy szerződés kötését is javasolták, ugyanakkor hangsúlyozták, hogy a pénzt lehetséges, hogy Tatabányának kell előteremtenie. Természetesen nem kizárt, hogy a MÁV is hozzájárul.
Az akadálymentesítésre különböző lehetőségeket dolgoztak ki régebben is, amiből aztán a legkézenfekvőbb maradt meg, hogy három liftet építsenek az állomásra, amit később a város is felhasználhat, de ezt a Schmidt Csaba vezette helyi fidesz leszavazta.
Ezen események közben november végén Varju László országgyűlési képviselő a parlamentben kérdezte meg Orbán Viktortól, hogy mikor valósul meg a 2016-ban bejelentett és 2018-ra ígért, de el nem készült vasútállomás, és jól látja-e a kormányhatározat szövegéből, hogy a tatabányaiak a 2021-től 2027-ig terjedő időszakban reménykedhetnek csak a beruházásban?
A kérdésre Orbán megbízásából jött is egy elképesztően cinikus és inkorrekt válasz Schanda Tamás Jánostól, az Innovációs és Technológiai Minisztérium államtitkárától, amelyben, érthetetlen okból, először Gyurcsányozott és Bajnai Gordonozott a politikus, majd azt találta mondani, hogy Tatabányán már most megvalósul az intermodalitás, hiszen egymás mellett van a vasút-és buszállomás, és most jól figyeljenek:
“AZ UTASOK KÉNYELMESEN ÉS GYORSAN SZÁLLHATNAK ÁT A HELYI ÉS TÉRSÉGI BUSZJÁRATRÓL A VONATRA.”
Sőt azt is leírta válaszában, hogy a bicskei fejlesztés miatt biztosan sokan fognak inkább vonatozni, mint autóba ülni.
Ez most komoly? Ebből is látszik, hogy Schanda államtitkár még a környékén sem volt a tatabányai állomásoknak, de a cinizmus és a nagyképűség már elég jól megy neki. Majd hozzátette, hogy a bicskei vasútállomás rekonstrukciója valós alternatívákat kínálhat az egyéni közelekedési módokkal szemben, és város fontos közlekedési csomópontja a Zsámbéki-medencének, ezért a beruházás, mármint a bicskei- hozzájárulhat a főváros nyugati agglomerációjának tehermentesítéshez, már ami a közlekedést érinti.
Tehát az államtitkár azt sem tudja, mit kérdeztek, hol van, és összevissza beszél, a tatabányaiak meg le vannak ejtve, nagyjából ennyit tudtunk meg a válaszból.
A tatabányaiakat egyszerűen hülyének nézi a kormány.
Álljon itt a válaszlevél teljes terjedelmében, ami egyébként ezen a linken elérhető:
Nagyjából az látszik, hogy most Bencsikék csak hazudozni tudnak arról, hogy mikor készül el a tatabányaiak új vasútállomása, minden bizonytalan az új állomás és az intermodiális-csomópont körül. Ezek után nem marad más, mint saját forrásból előteremteni az ideiglenes akadálymentesítésre szolgáló pénzt.
Az eddigi információk alapján a Szücsné vezette városvezetésnek jó esélye van rá, hogy sikerüljön ezt megvalósítani.
Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk, kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
Írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre. Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy
kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon.
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.