A fuvarozók 15-20 százalékos díjemelést sürgetnek megnövekedett költségeikre hivatkozva.
Szerintük annyira drámai a helyzet, hogy akár a hipermarketek polcai is üresek maradhatnak karácsonyra, és gond lehet a neten rendelt termékek érkezésével is - írt egy összefoglalót a helyzetről a 24.hu.
Árvay Tivadar a Magyar Közúti Fuvarozók Egyesületének kommunikációs menedzsere, megbízott főtitkára elmondta:
“a díjemelésre a cégek rentábilis működésének biztosítása, nem extraprofit megtermelése miatt van szükség.”
Ahol az elmúlt években volt lehetőség – az ellátási lánc résztvevői, fővállalkozók, árukibocsátók, megrendelők nyitottak voltak – a díjkorrekcióra, ott most jóval alacsonyabb, 5-7 százalékos díjnövelés is elegendő lehet. Ahol viszont nem követték az árak a költségnövekedést, ott szükség lehet a 15-20 százalékra.
Egy másik szervezet, a NiT Hungary ügyvezető főtitkára, Dittel Gábor hangsúlyozta, a megrendelőkben tudatosítani kell a költségnövekedést, a kisvállalkozókat pedig segíteni ennek érvényesítésében.
A közúti árufuvarozásban ma Magyarországon nagyjából 12 200 regisztrált vállalkozás van, mintegy 95 százalékuk kisvállalkozó. Olyanok, amelyeknek legfeljebb öt autójuk van, így nem képesek a piacon úgy fellépni, mint a több ezer autóval dolgozó nagy cégek.
Miért most lett égető az emelés?
Bár egyes költségek évek óta emelkedtek, de ezt részben ellensúlyozta 2016-2017-ben a viszonylag alacsony üzemanyagár.
- 2018-ban viszont 22,27 százalékkal emelkedtek az üzemanyagárak tavalyhoz képest, ami legalább 7-8 százalékos fuvardíjemelést indokol.
- A munkaerőhiány kritikus, járművek állnak, emiatt a sofőrök bérét is emelni kellett – ez szintén 7-8 százalékos fuvardíjemelést sürget.
- Január elsejétől mintegy 6 százalékkal emelik a magyar útdíjat, és például Németországban megháromszorozódott az útdíjköteles szakaszok száma. Mindez 2,5-3 százalékos fuvardíjemelést kellene jelentsen.
- A kötelező felelősségbiztosításnál nagyon elszaladtak az árak, például négy évvel ezelőtt egy félpótkocsira (a kamion pakolós része) körülbelül 5 ezer forint volt az éves díj, most pedig 300-400 ezer forint. Egy teljes szerelvénynek (kamion) pár éve még 450-500 ezer forint volt az éves kötelezője, most 1-1,2 millió forint az átlagdíj. A biztosítási költség ma már 3-4 százalékot tesz ki a fuvarköltségből – összegezte Dittel Gábor.
Így áll össze nagyjából az ajánlott 15-20 százalékos emelés. De többek között az utóbbi hónapokban megkezdődött, komoly tervezési kihívást jelentő országos útfelújítások is pluszköltséget okoznak a fuvarozóknak.
Útdíj-csapda
Az útdíj 2014-es hazai bevezetése után volt áremelkedés, de ez nem fedezte teljes egészében a pluszköltségeket. Egyrészt mert a megrendelői, illetve az árukibocsátói oldal nem volt partner ebben, másrészt mert az úthasználati díjaknál van eltérés az autópályák és a főutak díjai között. A megrendelők jellemzően az olcsóbb (a főúti) díjat fogadják el az árban, ami a fuvarfeladat teljesítésekor hátrányt jelent a vállalkozónak – több időt, több kilométert, magasabb fogyasztást. Aki ennek ellenére autópályán teljesít, saját haszna terhére finanszírozza ezt.
Mára azonban elfogytak a tartalékok, sok cég 2-3 százalékos, vagy még alacsonyabb árréssel dolgozik, ami a fenntarthatósághoz sem elég. Fejlesztések, beruházások nélkül pedig lehetetlen működni – tették hozzá. Az elmúlt 2 évben nagyjából ezer fuvarozócég tűnt el Magyarországon, és ma már gyakori a kapacitáshiány.
Vagy azért, mert nincs bevethető jármű, vagy mert nincs gépkocsivezető. Mindez az ágazat kiéheztetésének következménye. Ahhoz, hogy az ellátási lánc biztonságosan működjön, tisztességes haszonnal kell tudniuk dolgozni a vállalkozásoknak, amelyből a bérek mellett költségeket és a fejlesztéseket is finanszírozni tudják.
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com
Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.