Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

A NAGY KÉRDÉS: Miért égetik el tonnaszámra az el nem adott ruhákat a boltláncok?

hasznalt.jpg

A német sajtó a napokban céges belső anyagokra hivatkozva azt írta, hogy a svéd gyökerű Hennes & Mauritz (H&M) raktáraiban fél év alatt 3,1 milliárd euróról 3,5 milliárdra nőtt azoknak a ruháknak az értéke, amelyek eladhatatlanul fekszenek a raktárak polcain.

Az áruházláncról tavaly egy dániai oknyomozó riport mutatta ki, hogy tonnaszámra semmisíti meg az eladatlan raktárkészleteit, és Németországban megint arra utaló e-mail váltásokat talált a Wirtschafts Woche, hogy a megsemmisítésre való begyűjtés 100 ezres darabszámban ma is gyakorlat. A cég tagadja, hogy rászorulna a ruhaégetésre, de az eset általánosságban is érdekes, hiszen korántsem csak egyetlen boltlánc gyakorlatáról van szó.

Legutóbb a luxuscikkeket forgalmazó Burberry kényszerült rá, hogy leállítsa a ruhaégetéseket, mert a vásárlók jelentős része nem vette jó néven, amikor kiderült, hogy milyen óriási mértékben küldik máglyára az el nem adott árut. Ezt a gyakorlatot egyébként nem szokták reklámozni a boltláncok.

A Vox egy divattervező szakembert szólaltatott meg a témában, aki elmagyarázta, miért és hogyan zajlik a ruhák megsemmisítése.

Timo Rissanen azt mondja, a mindenki által könnyen kitalálható alapvetés az, hogy sokkal több ruha készül, mint amennyit el lehet adni. A divatciklusok nagyon lerövidültek, míg korábban a négy évszakból és esetleg egy-egy speciális kollekcióból állt az éves készlet, mára még ez is gyorsul. A világpiac szélesedik, egyre többen vásárolnak egyre gyakrabban ruhát. Míg korábban évi 20 ruhadarab volt az átlag, Amerikában már 68-nál tartanak.

A megsemmisítés két fő formája az aprítás vagy az égetés. Azért alkalmazzák ezeket, mert így azt lehet mondani, hogy a hulladéktelepre szállítás helyett újrahasznosulhat a ruhák egy része, égetésnél a keletkező energiára szoktak hivatkozni a cégek. Ezzel kapcsolatban csak azt nem szokták elmondani, hogy keletkező hőenergia mennyisége messze elmarad a készítésnél felhasznált energiától.

A legnagyobb ruhatemető India, ahova teherhajókkal viszik (vissza) az el nem adott ruhákat. Egy indiai város, Panipat például kifejezetten az aprításból él, az alábbi, 13 perces kisfilm azt mutatja be, hogyan szabdalják szét tonnaszámra a teljesen új, használatlan ruhákat.

Megdöbbentő, ahogy a filmben az indiai asszonyok azt mondják, ők úgy tudják, hogy a fejlett nyugaton olyan drága a víz, hogy nem éri meg mosni, ezért dobja ki mindenki a ruhákat pár használat után.

A ruhafoszlányokból lehet szigetelőanyagokat készíteni, de egy részüket újra ruha-alapanyaggá is lehet tenni. Ezzel csak az a baj, hogy ha egynél több összetevője van egy ruhának, akkor az ilyen újrahasznosítás szinte lehetetlen, márpedig az utóbbi időben a pamut és a poliészter keveredése általános jelenség az iparágban. Újrahasznosítás előtt a gombokat és a cipzárakat is le kell választani, ami jelenleg nem gépesített folyamat. Így összességében gyakran olcsóbb a megsemmisítés, mint az újrafelhasználás.

A szegényebb országoknak gyakran adományoznak eladhatatlan raktárkészleteket, de Rissanen azt mondja, az utóbbi időben számos afrikai ország megtiltotta a ruhák behozatalát, mert olyan óriási helyi kínálathoz vezet, ami tönkreteszi az ország ruhaiparát.

(g7)

A fotó illusztráció

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr3214253147

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása