Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

Valamikor majd lesznek szép új buszaink, már csak a buszjegy ára a kérdés

schmidt-hidas-penzeso.jpg 

Ma tárgyalja rendkívüli ülésén a tatabányai közgyűlés a legújabb T-Busz előterjesztést.

Marha jó címe van az előterjesztésnek:

“Döntés a tatabányai tömegközlekedés színvonalának és hatékonyságának javítása érdekében.”

A céllal maximálisan egyetértünk és nekünk, tatabányaiaknak teljesen jogos elvárásunk, hogy végre egy modern, környezetvédelmi szempontból is fenntartható tömegközlekedésünk legyen, ugyanakkor az adófizetőknek egy vállalhatóan finanszírozható konstrukcióban történjen mindez.

Az előterjesztés felveti, hogy gazdaságilag térüljön meg, amit nehezen tudunk értelmezni, tekintettel a tömegközlekedés sajátosságaira, amelyek miatt soha nem lesz önkormányzat által tulajdonolt cég például nyereséges.

Akkor hogyan fog megtérülni?

Bevalljuk, rossz érzésünk van a jegyárakkal kapcsolatosan.

Csak dióhéjban:  

Volt egy eredeti közgyűlési döntés 2015-ben, amellyel létrehozták a T-Buszt, hogy 2017 január 1-től ez a cég fogja a tömegközlekedési szolgáltatást biztosítani Tatabányán. Akkor még sehol nem volt a kormánytámogatás. Így már soha nem fogjuk megtudni, hogy először mi volt a pontos terv, hogyan fog Tatabánya saját közlekedési vállalatot csinálni, mert jött a miniszterelnök tavaly tavasszal és megígérte, hogy súlyos milliárdokkal kitömik a helyi buszos cég kasszáját.

Gyorsan be is terjesztették a kormány elé a tatabányai tömegközlekedés megújítását célzó pályázatot, el is nyerték a kormány szimpátiáját, kaptak is rá egy csomó pénzt, 5 és fél milliárdot.

A mai közgyűlésre készült előterjesztésből nem derül ki, hogy az infrastrukturális beruházásokat nem támogatta a kormány, vagy már eleve be sem adták, de a buszvégállomást és az ott található épületeket (irodák, garázsok, stb.) nem finanszírozza,  amelyek súlyos száz milliókba kerülnek majd.

A kormány és Tatabánya között létrejött támogatói szerződés egyértelműen rögzíti a projektre vonatkozó források célját, hogy mire lehet fordítani a támogatást.

A tömegközlekedés modernizálása kapcsán az utastájékoztató rendszert is teljesen megújítják, ami dicséretes dolog, és meg is érdemli az utazóközönség, mind a megállókban, mind a buszokon.

Természetes velejárója a projektnek, hogy egy ilyen nagy horderejű változás kapcsán lehetőség van a menetrendet is, akár teljeskörűen megreformálni.

Az előterjesztés szerint azért, hogy utasbarát és hatékony legyen, ami teljesen oké.

Aztán idekerül már megint ez a fránya pénzügyi fenntarthatóság. Na az már nem feltétlenül jelent jót az utasok szempontjából.

És itt jön az előterjesztés legkevésbé utasbarát része, ami azt mondja:

“A T-Busz Kft-nek célja és feladata egy olyan árszintű szolgáltatás biztosítása, amely összhangban áll a fizetőképes kereslettel, versenyképes és mindenki számára hozzáférhető, így a tarifa- és kedvezményrendszer felülvizsgálata is a projekt részét képezi.”

EZ ÚGY HANGZIK, MINTHA ELŐKÉSZÍTENÉK A JEGY- ÉS BÉRLETÁREMELÉST!

Nézzük hogyan áll a grandiózus projekt maga:

Fontos, hogy 2017.06.29-én kelt a kormány támogatói okirata, vagyis onnantól rendelkezésre állt a pénz.

Ezzel csupán annyi a baj, hogy idén május 15-én írták ki a buszokra vonatkozó közbeszerzést, amit egy hét múlva vissza is vontak, a dátumok szerint úgy írták ki, hogy nem volt meg rá a fedezet. Schmidt Csaba egyik lakossági fórumán, egy ezt firtató kérdésre azt mondta, hogy a közbeszerzést tehnikai hiba miatt vonták vissza.

Ezután június közepén írták ki újra, de érdekes módon kihagytak egy aránylag fontos szót, hogy “új” buszokat akarnak beszerezni. Ezt július 21-én módosították a kiírásban és a pályázat határidejét kitolták július 31-ig.

Most akkor vagy már eldöntötték ki fogja nyerni a pályázatot és annak a “raktárában” állnak a kész buszok, vagy most fogják a nyertesek legyártani, de akkor hogyan lesz ebből 2018 január 1-i kezdés?

A projekttel ugyanis sietni kell, mert idén december 31-ig szól a pénzügyi keret, addig kell működőképes állapotba hozni a T-Busz szolgáltatását.

A telephely sem áll jobban, egyelőre egy furcsán eredményes közbeszerzés van a telephely földmunkáiról. Az épületekről szóló közbeszerzést nem is láttuk a mai napig.

Megkockáztatjuk, hogy ebből jelen pillanatban sajnos nem lesz működő, modern tömegközlekedés, új buszokkal, 2018. január 1-i kezdéssel.

 

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit:boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj  Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr6912693563

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása