Megbüntették 4 millió forintra Tatabánya Megyei Jogú Város Önkormányzatát, illetve az általa megbízott vállalkozót is 1 millió forintra.
Azon közbeszerzés kapcsán történt az eset, ahol a nemrég elkészült József Attila könyvtár bútorozását valósították meg több mint 220 millió forint értékben. A munkát Nagy János György egyéni vállalkozó végezte, aki az ügyben az önkormányzat “tettestársa volt”. A Közbeszerzési Döntőbizottság április 29-én hozta meg erről szóló határozatát.
A nem túl rövid határozat elolvasása kapcsán lehet fogalmunk arról, hogyan is működik a tatabányai polgármesteri hivatal közbeszerzésekkel foglalkozó részlege, illetve az önkormányzat döntéshozatala.
Magát a közbeszerzési eljárást 2019. július 24. napján indították meg, vagyis az előző éra hivatala kezdte el a folyamatot. Ezt azért fontos rögzíteni, mert mind az akkori, mind a mostani döntéshozók felelősek a több milliós büntetésért, de érdemes látni, ki mekkora részt “érdemelt ki” belőle.
Fontos rögzíteni, hogy az önkormányzat a vállalkozási szerződést 2019. szeptember 3. napján megkötötte, vagyis egy hónappal az önkormányzati választások előtt.
A szerződésben szerepelt, hogy
“Felek megállapodnak, hogy a megállapított vállalkozói díj – jelen szerződés vagy jogszabály eltérő rendelkezése hiányában – semmilyen körülmények között nem növekedhet, akkor sem, ha a kalkulációból esetlegesen valamelyik tétel teljesen kimaradt, vagy mennyiségi eltérés mutatkozik.”
Aztán persze mindez csupán hókuszpókusz maradt, hiszen a bútorozást teljesen át kellett szabni és tervezni, valamint a mennyiség is jelentősen változott, a kiíráshoz képest több mint a kétharmadával. Jött is a szerződés-módosítás, természetesen.
Menetközben kiderült, hogy a gondos tervezésnek hála, még közel 50 millióért kell berendezést vásárolni a befejezéshez, azonban az erre rendelkezésre álló 45 milliós kerethez képest a pluszban kiírt közbeszerzéshez kevés. A pluszban kiírt közbeszerzés során még a legalacsonyabb a ajánlat is pár millióval magasabb volt, ezért érvénytelenítették az eljárást.
Aztán eszébe jutott valakinek, hogy próbáljuk meg okosba’ megcsinálni, vagyis eljárás nélkül, kérdezzük meg az egyébként is ott dolgozó vállalkozást hátha megcsinálja, mindenféle eljárás nélkül. A Nagy vállalkozás kapva kapott az alkalmon. Azzal is próbálták a döntéshozók a vállalkozót győzködni, hogy a műszaki tartalmon is keményen faragtak.
Aztán az önkormányzat Jogi és Közbeszerzési Bizottságának elnöke Pataki Zoltánné felébredt, és idén január végén hivatalból kezdeményezett egy eljárást a hatóságnál, amelynek végeredménye lett a fenti büntetés. Beadványában a közbeszerzés különböző módosításait kifogásolta, még azt is, amely Schmidt Csaba idejében született. Mondjuk akkor is ő volt a bizottság elnöke és még nem volt covid-járvány, tehát működtek a bizottságok. Részben a megfelelő előkészítést, részben a módosítások indokait kifogásolta.
A jogszabályok és a Közbeszerzési Döntőbizottság alapvetése az, amennyiben az ajánlatkérő az előkészítési fázisban nem megfelelő alapossággal jár el, azzal lényegében az egész eljárás eredményes kimenetelét veszélyeztetheti. Itt ebben az esetben is ez történt.
Csak egy példa a hatóság megállapításai közül:
“Az eljárás során még 2019-ben realizált szerződésmódosításban a költségvetési tételek közel 70 %-os módosítása egyértelműen abból adott, hogy az ajánlatkérő a belsőépítészeti tervdokumentációt a 2017. állapothoz képest nem vizsgálta felül.”
Döntőbizottság előtt lezajlott jogorvoslati eljárás során illetve Patakiné kérésére sem tudott a tatabányai önkormányzat olyan objektív indokot, illetve olyan műszaki sajátosságot megjelölni, amely alapján megállapítható lett volna, hogy a kivitelezőn kívül más a többlet bútorozást ne tudta volna megvalósítani.
Emellett a gazdaságossági szempont, melyre az ajánlatkérő kifejezetten is hivatkozott a fentiek okán szintén nem nyert bizonyítást, hiszen az eredménytelen eljárás legalacsonyabb ajánlati ára és a kérelmezetti ár közötti különbségek nyilvánvalóan a műszaki tartalom redukálásából adódhattak.
A Döntőbizottság megállapította az egyik szerződésmódosítás kapcsán, hogy a szerződés ugyan semmis, de az eredeti állapot nem állítható helyre. A szerződések tárgya építési beruházás volt, amely tekintetében az eredeti állapot visszaállításának nincs helye, mivel a szerződéses feladatokat a megbízott vállalkozó már teljesítette.
Vajon megkeresik, hogy a tatabányai adófizetőknek ki okozott több milliós kárt?
Láttál, hallottál olyat, amit szerinted érdemes a tatabányaiakkal megosztani! Bármit találtál, ha nálunk a helye, küldd el a boldoguljtatabanyan@gmail.com címre.
Ha van kedved, lépj be a Boldogulj Tatabányán Facebook csoportba, vagy kövesd a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon. Ingyen jutunk el hozzád, de nem ingyen készülünk ezért kérünk, támogasd portálunkat! Előre is köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.