Tavaly márciusban itt járt a miniszterelnök és megígért egy rahedli fejlesztést a tatabányai embereknek az ún. Modern Városok Program keretében. Szegény, aki még ígérni sem tud, tartja a közmondás, de a miniszterelnök, elég nagy batyuval érkezett. Repkedtek-repkednek a milliárdok, azóta is, papíron.
Többek között 5 milliárdnál is többet ígértek tömegközlekedésre, 1,7 milliárdot könyvtárfejlesztésre hirdettek ki, stb. Tulajdonképpen azok egy részét sorolták fel, amellyel Tatabánya és a kormány tartozik az itt lakó polgároknak már hosszú-hosszú évek óta.
Eltelt több mint másfél év, megnéztük hogyan is áll, ez az akkor blöff-csomagnak tűnő ígérethalmaz.
Egyelőre azt láthatjuk, hogy több a terv, mint a megvalósult vagy fizikailag elkezdett fejlesztés. Papíron és kommunikációban úgy tesznek, mintha gőzerővel azon dolgoznának, ez persze szinte semmibe nem kerül, a papír mindent elbír, ahogy szokták mondani. Azok a beruházások, amelyek még nagyon az elején tartanak, biztosan hanyagolva lesznek a választások utánig, erre mérget vehetünk.
Persze a tények makacs dolgok, lássuk hogyan is állunk a kitűzött beruházásokkal.
Bemutattak már rengeteg látványtervet, az űrállomásszerű vasútállomástól a piacig bezárólag, tényleg elbír mindent a papír. Hoztak jogszabályokat például a bányakórházról, ami szöges ellentétben áll a megállapodással..
De nézzük részletesen!
A Tulipános ház felújítása körül már évek óta folyik a huzavona, habár nincs látható jele annak, hogy bármi történne az épületben, de ne felejtsük el, hogy annak már a Modern Városok Program meghirdetése előtt jóval el kellett volna készülne, nagyjából 2014-ben. Az épületet 125 millió forintért vásárolta meg anno az önkormányzat, amihez nem volt szüksége hitelre. A kaszinó tetőszerkezetének helyreállítását 15,5 millió forintért végezték el még 2014-ben, pedig akkora már az egész felújításnak el kellett volna készülnie. Azóta nem nagyon folyhattak munkálatok a Tulipános Házban, legalábbis nem tudunk róla. A közbeszerzést nemrég írták ki, ennyit a haladásról.
Nagy viták voltak az új piac helyszínének kiválasztása körül is. A leendő vásárcsarnok háromszor akkora lesz, mint a jelenlegi. A területre jellemző térszint-különbséget úgy oldják meg, hogy a vásárcsarnokot a földbe süllyesztik, tetejét fű borítja majd, így nem csak hogy gyönyörűen illeszkedni fog a park zöldfelületéhez, de jól szigetelt lesz.
A félig nyitott, félig zárt piacnak nagyon örülnek a termelők, hiszen a jelenlegi helyszín szűkössége miatt az árusítás az úttesten zajlik, amelyet 14 óra után vissza kell adni a közforgalomnak. Az új piacon azonban folyamatos lehet az árusítás. Annak befejezte után pedig igazi közösségi térré alakulhat át az épület, megfelelő helyszínt biztosítva akár a középiskola, akár a KPVDSZ rendezvényeinek.
Na, most akkor félig nyitott lesz, és megmondják a hidegnek, hogy oldalt ne menjen be? Egyáltalán piac lesz vagy közösségi tér? De a piac még mindig tervezés alatt van. Eddig annyi történt, hogy lebontották a Turul-mozit. Csak abban reménykedünk, hogy azóta sikerült beszélnie az önkormányzatnak azokkal a garázstulajdonosokkal is, akiket érint a fejlesztés. Azontúl teljes titkolózás mellett dolgozott a Zsidek-féle bizottság is, akinek feladata előkészíteni részben a beruházást.
Az egyik legjobban várt és agyonreklámozott beruházás a vasútállomás intermodiális csomóponttá való fejlesztése, jelentsen ez bármit is.
A beruházás megvalósítása 2018. március 15., azért durva, hogy még semmi sem történt, és márciusban már készen kellene lenni az egésszel.
Azóta sem történt egy kapavágás sem az ügyben, de reménykedhetünk, hogy lebontják azt a szörnyűséget végre, és valami kulturált épületkomplexumot álmodnak oda. Az írják, hamarosan meglesz a tervezői tanulmány, ennyi. Többet nem lehet tudni, pedig már reklámozzák egy jó ideje. Ráadásul egészen elképesztő volt a dózsakerti felüljáró átgondolása, mint egy fantasztikus-filmben. Ennek ellenére magáról a felüljáró átalakításáról semmiféle tervezetet nem találtunk az előterjesztésekben, valószínűleg nem történik vele semmi egyhamar.
Ennek a beruházásnak is 2018. március 15. a határideje. Önök szerint, elkészül?
A Földi Imre Sportcsarnok mögé hallucinált komplexum terve a Modern Városok program gyöngyszeme. A kormány kiemelt jelentőségűvé tette a sportcsarnokkal kapcsolatos közigazgatási és hatósági ügyeket, magát a beruházást úgy bonyolítják le, hogy Schmidt Csabáék csak a területre bólinthatnak rá, aztán semmi közük nem lesz hozzá a beruházás során. Gondoljuk, ennyire bíznak bennük. Érdekes, hogy a tavaly április 28-ai közgyűlésen az összes képviselő igennel szavazott. Az össznépi egyetértést csak Bencsik János országgyűlési képviselő, a város előző polgármestere törte meg, aki Facebook- posztjában finoman kritizálta a döntést.
De attól függetlenül megadták rá 15,2 (???) milliárdot, ami rekordnak számít az országban. Biztos arra gondoltak Schmidt Csabáék, hogy legalább arról híres lesz a város, hogy itt épül a legdrágább sportcsarnok az országban. Arra már nem gondolnak, ha megvalósul, akkor majd fizethetik a tatabányai adófizetők a fenntartás költségeit, bármennyi is lesz az. Illetve semmi hír nincs a Földi Imréről, mi lesz vele?
A József Attila könyvtárnak már van új igazgatója, nem sokat kommunkáltak róla, annyit tudunk, hogy kiírták a közbeszerzést, és megvannak az új épület látványtervei.
Volt a Modern Városok ígérethalmaznak egy pontja, amely a régi, bezárt erőműről szólt, amely szerint
„A Kormány munkacsoportot alakít a Bánhidai Erőmű területe revitalizációjának, illetve a terület turisztikai, kulturális, sport, illetve rekreációs célú hasznosításának vizsgálatára az érintett miniszterek és az Önkormányzat bevonásával.” Ez szerepelt a szerződésben, de az önkormányzat saját bevallása szerint sem tud semmit. Ezek után nyugodtan berakhatjuk a felejtős projektek közé.
Az Orbán-Schmidt megállapodásban szerepelt, az Árpád gimi átalakítása is.
Ki is hirdették az Árpád felújítását annak rendje módja szerint, amelyről ezt írta Schmidt Csaba az önkormányzati előterjesztésben:
„ A 60-as évek közepén épült gimnázium jelenleg már korszerűtlen, több tekintetben az oktatás minimumfeltételeinek is alig felel meg.”
Az Árpád esetében az egész épület teljeskörű felújítását el kellene végezni, hőszigetelés, fűtési rendszer korszerűsítése, satöbbi, ezeket le is írtak szépen. Azóta megállt az idő. Egészen a múlt év december 31-ig ők voltak felelősök a gimnázium sorsáért. Ilyenkor felmerül a kérdés: a saját munkájáról is ez a véleménye?
A Bányászkórházzal kapcsolatosan közösségi funkciót említettek a megállapodásban, sőt annak előtte még az volt a koncepció, hogy orvoslakásokat alakítanak ki a helyén, hátha könnyebben jönnek majd ide az egészségügyi szakemberek.
Ki tudja, lehet, hogy már nem akarják őket idecsábítani, mert a városvezetés szerint minden oké. A Bányászkórházzal kapcsolatosan azóta kiderült, hogy egyházi gimnázium lesz a helyén, már a milliárdokat is megítélték a vallási felekezetnek. Ímmel- ámmal hozzáláttak némi takarításnak, mint arról írtunk.
Régi adóssága a városnak, és nagyban megkönnyítené a közlekedésünket a Bánhidát Sárberekkel összekötő út. Hogy hogyan halad a tervezés, mikorra várható, hogy elkezdik a munkát, na erről semmi hír, nagyjából keresztet vethetünk rá. És itt az újabb hazugság-hatátidő: ennél a beruházásnál is 2018. március 15. Valamiért ez nagyon becsípődött nekik.mTalán a múltkori sajnálatos haláleset is elkerülhető lett volna, ha már haladtak volna ezzel a prokejttel is.
Megígérték, hogy a Győri út melletti csúf MÁV-szállóból kollégiumot csinálnak, vagy munkásszállót. Végülis a munkásszálló bejött, csak nem ott lesz, a MÁV-szállót pedig hagyják tovább rohadni. Szóval van helyette egy mutyi munkásszálló a volt Edutus kollégiumból, amelyet sötét pénzügyi hírek lengenek körül.
A gőzfürdő ugyebár az eredeti tervek szerint a Gyémántba költözött volna, sőt ott mozgásszervi rehabilitációs osztály is létesült volna. Végül is csak annyit tudni, hogy beköltöztetik a jelenlegi épületből a Szent Borbála Kórházba, mert már nagyon tré állapotba van. Aztán sejtésünk szerint ott hagyják majd véglegesen lepusztulni az épületet.
Végére hagytuk a helyi tömegközlekedést, amelyre szintén sok-sok milliárdot porolnak el. A buszok beszerzése állítólag sínen van, habár csak jövő márciusban szállítják le az utolsó buszokat, de nemrég megérkezett 20 új busz, és holnap már indul is az új cég működése, majd meglátjuk, hogyan szuperálnak.
A fenti összeállításból látszik, hogy a Modern Városok Programjának csúfolt ígérethalmaz semmi más, mint a tatabányai polgárok megvezetése.
Ami ebből a rengeteg tervből és ígéretből megvalósulni látszik, mármint vannak fizikailag is látható lépései az egy év távlatában: hát a Turul-mozit elbontották és volt némi útfelújítás. Kész, ennyi, és még ezeket is hatalmas jóindulattal tudtuk csak leírni. Az új tömegközlekedés minden anomáliája ellenére legalább holnaptól elindul, megjött az első 20 új busz, már csak a menetrendért kell imádkoznunk, hogy jobb legyen, mint az elődje.
Na persze közben kifizettek, leszerződtek száz milliókra, milliárdokra, merthogy a zsebeket tömni kell, ha már az adófizetők ezt úgyis hagyják.
Ez lenne a csodálatos Modern Városok Program?
írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com
Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.