Boldogulj Tatabányán

Kezdd el helyben!

MEGDÖBBENTŐ LÉPÉSEK A MAGYAR SUZUKITŐL! Törvénytelen a bérmegállapodásuk?

suzuki.JPG

Egyelőre a Magyar Suzuki Zrt. hű eddigi politikájához, vagyis semmibe veszi az autógyárában megalakult szakszervezetet.

Az ügyben érintett Vasas keményen beleállt ebbe a kérdésbe, főleg miután jelenleg egyetlen hatóság sincs, amely a magyar törvények betartását számon kérné a cégen.

"Szakszervezet továbbra sincs" - ezzel a felütéssel jelent meg a minap a Suzuki nyilatkozata Esztergom városi lapjában. A Vasas Szakszervezeti Szövetség értetlenül áll a társaság hozzáállása előtt, hiszen az üzemben már február elején jogszerűen alapszervezetük alakult, mostanra pedig már megugrották a reprezentativitást jelentő határt, vagyis a dolgozói összlétszám több mint 10 százaléka az érdekképviselet tagja. Ezzel tehát kollektív szerződés megkötésére is jogosultak lennének - magyarázta a Napi.hu-nak László Zoltán, alelnök. (A mintegy 2600 saját állományú munkavállaló közül már körülbelül 330-an tagok. A gyárban még körülbelül további 2500 kölcsönzött dolgozó is tevékenykedik.)

Nyilvánvaló, hogy a Suzuki időhúzásra játszik, de ez jelen pillanatban inkább kontraproduktív, ugyanis naponta lépnek be újabb tagok, akik egyre keményebben követelik, hogy munkáltatójuk betartsa a törvényeket.

László Zoltán szerint sem a hatóságokat, sem a kormányzatot nem érdekli, hogy a Suzuki figyelmen kívül hagyja a magyar jogszabályokat. Mi több, a társaság eddig még a Tatabányai Közigazgatási és Munkaügyi Bíróságon indult perben sem volt hajlandó megadni a testület által bekért adatokat. A Vasas jelenleg azt tervezi, hogy panasztételi eljárást kezdeményez az OECD-nél (amelyhez a kormánynak kell fórumot teremtenie), illetve az ügyben megkeresi a japán nagykövetséget.

Korábban a magyar Suzuki bejelentette, hogy megállapodott a bérekről, ám ezt ilyen formában a Munka törvénykönyve (Mt.) nem engedi, hiszen üzemi tanáccsal bérrel kapcsolatban nem lehet megállapodni. A munkajogász szerint az ilyen megállapodást az Mt. kifejezetten tiltja.

Ez várhatóan jogi eljárásban fog tisztázódni, ugyanis a vállalat évek óta ezt az eljárást követi és szerintük jól van ez így.

A 2019-es bérfejlesztésnél a cégnél az alapbéremelés mértéke átlagosan 18 százalék a munkaviszonyban ott dolgozók esetében.

A bérmegállapodás ugyanis kollektív munkaügyi vitának minősül, amely alapvetően a munkáltató és a szakszervezet között áll fenn és bizonyos esetekben ezeket a kollektív vitákat, kollektív megállapodással zárják. Ilyen megállapodás a kollektív szerződés, amelynek bizonyos munkaviszonnyal kapcsolatos kérdéseit szabályozhatja üzemi megállapodás, ámde az ilyen típusú megállapodás a bérre nem terjedhet ki.

Az Mt. vonatkozó passzusai így festenek:

  1. § (1) Az üzemi megállapodás - a XII. (a munka díjazásáról szóló) fejezetben meghatározottak kivételével - szabályozhatja a 277. § (1) bekezdés a) pontban foglaltakat. Ilyen tartalmú megállapodás megkötésének feltétele, hogy a munkáltató nem tartozik általa kötött kollektív szerződés hatálya alá, vagy a munkáltatónál kollektív szerződés kötésére jogosult szakszervezet nincs.
  2. § (1) A kollektív szerződés szabályozhatja
  3. a) a munkaviszonyból származó vagy az ezzel kapcsolatos jogot vagy kötelezettséget,

Vagyis, ha tényleg kötöttek effajta megállapodást akkor teljesen figyelmen kívül hagyják a hatályos magyar törvényeket.

Az ügyben megkereste a Napi az autóipari céget, amely a következőket válaszolta:

A Magyar Suzuki évtizedek óta az üzemi tanáccsal (üt) egyeztet számos, a munkavállalókat érintő fontos kérdésben például juttatási csomag elemei, bérek stb.

Az üt tagjait a kollégáink választják, önkéntes szavazással, magas részvételi aránnyal, amely az elmúlt ciklusok mindegyikére jellemző volt.

A Magyar Suzukinál nincs kollektív szerződés, ám mivel az üzemi tanács a legnagyobb számú munkavállalót képviselő fórum, a vállalat vezetése rendszeresen konzultál annak tagjaival.

Az idei bérfejlesztésről - az elmúlt évekhez hasonlóan - az üt-vel folytatott eredményes és hatékony egyeztetéseket követően döntött a vállalat.

A Suzukinál a gyártósori dolgozók havi átlagbére alacsonynak számít a többi hazai autógyártónál elérhetőhöz képest: az összes pótlékot beleszámítva nem éri el a nettó 200 ezer forintot.

 

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr7514728897

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Hirdetés

Boldogulj Tatabányán

‘Lehet-e boldogulni Tatabányán? Számunkra ez a legfontosabb kérdés, amelyre olyan válaszokat, megoldásokat keresünk, amelyek megvalósításában mindenki örömmel vesz részt. Kezdeményezésünk célja az, hogy elősegítsük a helyi közösségek működését, hírt adjunk róluk, megbeszéljük dolgainkat és természetesnek tekintsük, hogy segítségére lehetünk egymásnak. ‘Hiszünk benne, hogy mindenki szeretne a megoldás része lenni. ‘Nem csodát akarunk tenni, azt akarjuk ne legyen szükség csodákra!:)

Friss topikok

Címkék

süti beállítások módosítása