BRUTÁLIS VASTAGBŐR A T-BUSZ VEZÉR KÉPÉN? Buszmegállónként közel 10 milliót fizetünk!
2019. január 12. írta: ZsolG

BRUTÁLIS VASTAGBŐR A T-BUSZ VEZÉR KÉPÉN? Buszmegállónként közel 10 milliót fizetünk!

buszmegallo-kupi-schmidt-bencsik-hidas.JPG

2018 “slágere” volt a buszmegállók egy részének felújítása, de még 2019-ben is "élvezhetjük".

Mi is írtunk róla néhányszor, hogy milyen gyalázatosan folyik a felújításnak nevezett projekt. Nemrég kiderült, hogy a pénzügyek is meglehetősen érdekesen alakultak, a T-Busz asszisztálása mellett, az eredetileg sem olcsó kivitelezőnek, tízmilliókkal többet kell fizetni a felújítás legvégén. ÉS MÉG MOST SINCS VÉGE!

Csakhogy ízlelgessék a pontos számokat:

41db buszmegálló felújítása-kialakítása, egészen pontosan 39 felújítás és 2 új kialakítása, MINDÖSSZESEN 389.683.731 Ft-ért,

AZAZ ÁTLAGOSAN 9,5 MILLIÓÉRT ÚJÍTJÁK FEL A MEGÁLLÓKAT!

Rengeteg kérdést vet fel, ez a félig-meddig nyilvános adatokat tartalmazó eljárás, amit csak növelt, hogy hirtelen tették fel, ugyanazon a december végi napon, a közbeszerzés eddigi összesen három módosítását.

Nézzük akkor, hogyan is jutottunk el idáig:

A projekt elnevezése:

Tatabánya Megyei Jogú Város helyi autóbusz-közlekedésének átfogó átalakításához kapcsolódó 41 db autóbuszváró felújítása, rekonstrukciója, valamint új autóbuszmegálló helyek kialakítása címet viselte.

Attól most tekintsünk is el, hogy az egész folyamat nyilvánossága finoman szólva is problémás volt, elég csupán a fenti módosítások eddigi “titkosságára” utalni. Az is meglehetősen érdekes, hogy például mai napig nem látjuk nyomát - biztosan valahol fellelhető, de mi nem találtuk - a műszaki tervdokumentációnak. Ezen a linken hellyel közzel elérhető (nekünk nem sikerült minden dokumentumot letölteni, de ez “biztos” nem a kiírók hibája).

Szóval lépjünk ezen túl.

Ahogy az a mostani rezsimnél lenni szokott a pályázatra meghívták azokat, akiktől ajánlatot vártak, nyilván nem örültek volna a versenynek, még a végén olcsóbban és jobb minőségben is megcsinálta volna valaki.

Szóval az ún. ajánlattételre meghívott gazdasági szereplők közé két, a tatabányai közbeszerzéseken sokszor feltűnő, már-már sokak által házibarátnak gondolt céget hívtak meg, és még másik három céget.

A két jól ismert tatabányai az EXTREME-PARK (képviseli:  Ercsey Áron Tiborc ügyvezető) illetve az EBP Építő Group (képviseli: Jankó József ügyvezető).

Oké, meghívtak egy győri és egy budapesti céget illetve még egyet Alsónémediből is, mondjuk ez utóbbiak közül a budapestit nem érdekelte a meló, ajánlatot sem adott le.

Kihirdették győztesnek az EBP Építő Group nevű céget, ami sokaknak ismerős lehet Tatabányán, tőle várták a T-Buszosak a jó minőségű megújult buszvárókat. A nyertes építő természetesen kapott egy hosszú listát arról, hogy melyik buszvárókat kell renoválnia.

A megrendelő T-Busz és a nyertes EBP Group között létrejött vállalkozási szerződés aláírására 2018. március 20-i dátummal került sor. Ők bruttó 342 millióért (nettó 269 millióért) vállalták a melót, illetve azt is, hogy 135 nap alatt megcsinálják, ami kb 4,5 hónap, vagyis augusztus közepére ígérték, hogy végeznek.

Csak a miheztartás végett lássuk, hogy mik szerepelnek az aláírt és nyilvánosságra hozott szerződésben:

  • legkésőbb március végén a nyertes megkapja a munkaterületet.
  • 1% naponta a kötbér, ha nem fejezik be, de ezt 20%-ban maximálták, utána felmondhatja a T-Busz a szerződést.
  • az elvégzett munkákra minimum 12 (!) hónap garanciát vállal a nyertes.

Mondjuk a bírálati szempontok között nem volt a garanciális időszak hossza tényező, de sebaj gondolták, biztosan jó minőségben dolgozik a nyertes.

Az eredeti vállalkozási szerződésben szerepel egy, utólag úgy tűnik teljesen komolytalannak gondolt részlet, nevezetesen, hogy a nyertes teljeskörűen tájékozódott a helyszínekről, előzményekről, illetve minden olyan körülményről, amely a projekt sikeres megvalósításához kell. Még le is írják, hogy ilyesmire a vállalkozás később nem hivatkozhat.

A szerződésben például leírják, hogy a munka- és vagyonvédelemmel illetve a FORGALOMKORLÁTOZÁSSAL kapcsolatos költségek is a vállalkozót terhelik.

Azt már mi tesszük hozzá, hogy közmű-terveket kell, hogy kapjanak előzetesen és már a pályázatnál is bele kell, hogy  kalkulálják ezeket. Ebből kifolyólag a közművel érintett tevékenységeket mindenképpen előre kell látnia a kivitelezőnek, ha ilyesmiben tévednek, az legyen az ő költségük.

Ezek után nézzük, hogy micsoda elképesztő okokkal és milyen átlátszó módon növelték meg tízmilliókkal a kifizetendő összeget.

Először május 11-én módosították közel 22 millióval az összeget, mondván pótmunka kell.

Az mindenképpen elképesztő, hogy semmilyen részletes műszaki dokumentáció nincs, legalábbis a nyilvános, módosító dokumentumban nem szerepel, csupán egy táblázat van, amelyben annyit rögzítenek, hogy egyes megállók mennyivel fognak többe kerülni.

Ráadásul azt írják, hogy új, eddig nem említett megállókat érint a felújítás. Erről az az egyszerű kérdés jut eszünkbe, hogy a T-Busznál annyira dilettánsok dolgoznak, hogy nem tudják melyiket akarják felújítani, vagy csupán okot keresnek, amivel a kivitelezés problémáit el akarják fedni?

Azt is beletették a dokumentumba, hogy

A MŰSZAKI TARTALOM VÁLTOZÁSÁT TÉTELESEN EZ A MELLÉKLET TARTALMAZZA: 

 

Ez Önök szerint is ez egy tételes műszaki tartalom?

És az utolsó indoknak azt is írták, hogy a vállalkozási szerződés szerinti műszaki tartalom egyes teljesítési helyeken változott. Ez vajon mi lehet?

Ezt ki nem látta előre? Ez inkább arra volt jó, hogy 2 héttel kitolhatták a befejezés határidejét, illetve 22 millióval felemelhették a díjat, a hozzáférhető dokumentumokból úgy tűnik, nagyjából hasra ütésre tízmilliókkal megdrágították a beruházást.

Ha józan paraszti ésszel és egy kis elnézéssel (de tényleg picivel) állunk az ilyen projekthez, azt mondjuk, hogy egy nagyon apró módosítás esetleg belefér.

Ne felejtsük el, hogy szabadon lévő buszmegállókról beszélünk, nem valamilyen bonyolult épületről.

Ehhez képest július közepén ismételten módosították a vállalkozási szerződést.

Meglehetősen pofátlan módon.

Hát mi másra, mint a jó öreg pótmunkára hivatkoznak. Mert az csakúgy bekopogott és azt mondta neki, itt vagyok megint.

Azt írják, hogy a pótmunka pontos felsorolását ez és ez a mellékelt tartalmazza, de ismételten csupán egy olyan táblázatot mellékelnek, amiben vannak összegek. De, hogy ez miért, milyen tervek, felmérések alapján, mi indokolja pontosan, egyetlen szó sem esik.

Milyen terv alapján módosítanak például egy gázvezetéket, kit érdekel?

De a legpofátlanabb a módosításban az alábbi pontban felsorolt költségek:

süllyesztett szegély kiépítés,

gázvezeték nyomvonal kiépítés,

forgalomtechnikai tervek.

DE A LEGJOBB, az élőerős forgalom irányítás (olyan, mintha az építést jelző stb. útjelző táblákat extrának vennék).

Emlékeznek, fentebb mit vállalt a nyertes kivitelező? Ehhez kell a vastag arcberendezés.

Véletlenül rádobtak még a végösszegre 16 milliót, a Kupi vezette T-Busz és a nyertes EBP.

És akkor, ha már azt hitték kedves olvasók, hogy nincs tovább, jött a vállalkozási szerződés 3. módosítása.

Ez még fokozza Kupiék szakértelméről alkotott “pozitív” véleményünket, ugyanis már jóval a határidő lejárta után tették mindezt, végülis miért is ne.

Nevetséges indokokra hivatkoznak, azzal nem is foglalkoztak, hogy komoly indokaik legyenek:

  • talajnedvesség elleni védelem
  • aknaemelések, kuka, könyöklő
  • ÉS A JOLLY JOKER, a satöbbi

Mik lennének azok az állítólagos többletmunkák? Tételesen felsorolva?

Ja, hogy műszaki dokumentumok? Nem bajlódtak vele Kupi úrék! Minek az!

Jutalmul, elegánsan felemelték az eddigi 149 napos határidőt MÉG 121 (!) nappal!

Értik?!

A T-Busz vezetői pedig mindezt hagyják, illetve még közel 9 MILLIÓS plusz pénzzel honorálják is.

Így alakult ki a közel TÍZMILLIÓS átlagár a buszmegállóknál!

címlap: tatabanya.hu

 

írj nekünk, ha láttál vagy hallottál valamit: boldoguljtatabanyan@gmail.com

Követed már a Boldogulj Tatabányán oldalunkat Facebookon? Nem? ITT most megteheted. Kérünk, támogasd portálunkat! Köszönjük!

A bejegyzés trackback címe:

https://boldoguljtatabanyan.blog.hu/api/trackback/id/tr3314558578

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.